karveelbouw naar het woord caravela, dat van Romaan- schen oorsprong is. Johan van Reygersbergh, de samen steller van „Dije Cronijcke van Zeelandt" (1551), zegt dat men in Holland en Zeeland omstreeks 1459 begon karveelschepen te bouwen, waar men te voren niet an ders had dan hulken, razeilen en krajers; het eerste karveel in Zeeland werd te Zierikzee gebouwd door een Bretagner, Juliaan geheeten, en naar hem genoemd. In overeenstemming hiermede zegt Velius in zijn „Cronijk van Hoorn" (1604) dat in 1460 te Hoorn voor het eerst karveelschepen als smakken, boeiers en dergelijke wer den gemaakt waar men te voren alleen krabschuits- gewijze gebouwde hulken, razeilen en krajers kende. Razeil was een algemeene naam voor vierkant getuigde schepen, een krabschuit was een binnenscheep je voor lastvervoer en visscherij. Smakken en boeiers waren wat wij een zeetjalk noemen; er was klaarblijkelijk weinig verschil tusschen deze twee, want in Winschoo- ten's zeemanswoordenboekje van 1681 leest men: „smak, een vaartuig als een boejer" en „boejer komt in veele deelen met een smak overeen". Beide behoor den tot het Buitenlandsvaardersgilde; zij voeren naar Engeland, Rouaan en St. Valery en naar de Elbe, zoo had Schoonhoven in 1475 vier boeiers in de vaart naar de Somme en de Seine. Winschooten zegt „een boejer is een zee-knoejer" en ook Witsen maakt zijn opmerking met betrekking tot het verschillend vaarwater: hij moet door zee, rivier en water dat droog loopt. Hun ligplaats te Amsterdam was het Singel tusschen Torensluis en Korstjespoortbrug; de oostzijde heette daar Rowaen- sche kaay en Engelsche kaay (zie fig. 4). Toen de nieuwe wijze van beplanking eenmaal veld had gewonnen, werden geen overnaadsche zeeschepen meer gebouwd, evenmin in de Duitsche Oostzeehavens. De oude namen geraakten in onbruik, de schepen heeten voortaan karveelen, gelijk wij in 1542 die van Enkhui zen kennen; er waren er bij van 500 tot 600 ton. Even- 33 Binnenschepen 3

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 40