23
Opduwers zijn zeilschepen die zich onder omstandig
heden door hun motorsloep laten voortduwen; zij-
schroef wil zeggen een hulpmotor die bij zeilschepen
op het dek tegen het boord is geplaatst en van een
lange drijfas is voorzien. Wanneer de motor niet in
gebruik is, wordt de as tegen het boord gelegd
Ieder kan uit deze tabellen voor zichzelf eenige inte
ressante vergelijkingen maken. Wanneer wij bij de
tweede tabel de sleepschepen er uit lichten, dan blijven
er 12386 vaartuigen over met 1268 duizend ton laad
vermogen. De vaartuigen, die uitsluitend door een
motor worden voortbewogen, maken hiervan in getal
52j/2 uit en in laadvermogen 56 Blijkt hieruit
reeds welke positie de motor tegenwoordig inneemt,
zoo zouden de cijfers waarschijnlijk nog sprekender te
zijnen gunste zijn, wanneer men de vaartuigen, die niet
in de tabellen zijn opgenomen, in het overzicht be
trekt.
Men betreurt het thans, dat verzuimd werd eenige oude
schepen als scheepsbouwkundige historiestukken te be
waren. Alleen het fraaie trekjacht en een Zaansch roei-
jacht, opgesteld in den tuin van het Scheepvaartmuseum
te Amsterdam, konden voor ondergang worden behoed,
evenals het voor- en achterstuk van een Overijselsche
praam, thans in het Openluchtmuseum te Arnhem. Te
Zandvoort kreeg het laatst overgebleven garnalen-
schuitje een naar het scheen veilige plaats in de duinen,
doch geraakte sedertdien in verval. Waar wij de sche
pen hebben zien verdwijnen, zoo verheuge men zich
dat de geheele binnenvloot in miniatuur is blijven be
staan. Het zijn de prachtige, accurate en van alle onder-
deelen voorziene modellen in onze scheepvaartmusea
en in het Rijksmuseum, een volledig beeld gevende van
ongeveer 1650 af. Onze beroemde marineschilders, als
mede teekenaars en graveurs uit alle tijden, legden de
schepen en hun bedrijf in hun meesterwerken vast. Bij
de aanschouwing van dit rijke materiaal herleeft het