23 Opduwers zijn zeilschepen die zich onder omstandig heden door hun motorsloep laten voortduwen; zij- schroef wil zeggen een hulpmotor die bij zeilschepen op het dek tegen het boord is geplaatst en van een lange drijfas is voorzien. Wanneer de motor niet in gebruik is, wordt de as tegen het boord gelegd Ieder kan uit deze tabellen voor zichzelf eenige inte ressante vergelijkingen maken. Wanneer wij bij de tweede tabel de sleepschepen er uit lichten, dan blijven er 12386 vaartuigen over met 1268 duizend ton laad vermogen. De vaartuigen, die uitsluitend door een motor worden voortbewogen, maken hiervan in getal 52j/2 uit en in laadvermogen 56 Blijkt hieruit reeds welke positie de motor tegenwoordig inneemt, zoo zouden de cijfers waarschijnlijk nog sprekender te zijnen gunste zijn, wanneer men de vaartuigen, die niet in de tabellen zijn opgenomen, in het overzicht be trekt. Men betreurt het thans, dat verzuimd werd eenige oude schepen als scheepsbouwkundige historiestukken te be waren. Alleen het fraaie trekjacht en een Zaansch roei- jacht, opgesteld in den tuin van het Scheepvaartmuseum te Amsterdam, konden voor ondergang worden behoed, evenals het voor- en achterstuk van een Overijselsche praam, thans in het Openluchtmuseum te Arnhem. Te Zandvoort kreeg het laatst overgebleven garnalen- schuitje een naar het scheen veilige plaats in de duinen, doch geraakte sedertdien in verval. Waar wij de sche pen hebben zien verdwijnen, zoo verheuge men zich dat de geheele binnenvloot in miniatuur is blijven be staan. Het zijn de prachtige, accurate en van alle onder- deelen voorziene modellen in onze scheepvaartmusea en in het Rijksmuseum, een volledig beeld gevende van ongeveer 1650 af. Onze beroemde marineschilders, als mede teekenaars en graveurs uit alle tijden, legden de schepen en hun bedrijf in hun meesterwerken vast. Bij de aanschouwing van dit rijke materiaal herleeft het

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 28