zich in de laatste zestig jaren heeft voorgedaan in den bouw en het wezen der binnenschepen. Deze indeeling valt binnen de leeftijdsgrens van het tegenwoordige ge slacht. Wij verdeelen dit daarom in drieën. Ten eerste: de weinigen die nog het einde van den ouden tijd heb ben gekend, ten tweede: menschen van middelbaren en reeds hoogeren leeftijd die den overgang van oud naar nieuw hebben medegemaakt, ten derde: de opkomende generatie die alleen getuige is van het tegenwoordige, het moderne, waarin niet meer dan een sprankje van het oude over is. Daar het proces zich voornamelijk binnen de eerste veertig jaren der door ons gekozen periode heeft voltrokken, is het duidelijk, dat de jongere generatie eene geheel andere, eene minder ruime visie heeft dan de oudere. Hetgeen wij het einde van den ouden tijd noemen, be gint ongeveer met het laatste kwart der 19e eeuw. Iets nieuws in die jaren, waarvan nog getuigen aanwezig zijn, was de opkomst van den ijzeren bouw, die het eerst werd toegepast bij groote binnenvaarders, de tjal ken. De 19e eeuw vormt op zichzelf geen afzonderlijke periode, daar zij de voortzetting was van het bestaande, b.v. van een tweehonderd jaren vroeger, in welken tus- schentijd de schepen feitelijk maar weinig of zelfs hee- lemaal niet veranderden. Evenwel staat er in die 19e eeuw een mijlpaal in de geschiedenis van scheepsbouw en scheepvaart. Hij staat op den overgang van het eer ste naar het tweede kwart, de opkomst der stoombooten aanwijzende, nu juist 120 jaar geleden. Met deze nieu wigheid maakten wij kennis in 1816 toen hier een En- gelschman, de kapitein-eigenaar William Wager, met zijn stoomboot „Defiance" verscheen, om die te de- monstreeren. Op 8 Mei was hij in 16 uren van Margate naar Veere gevaren vanwaar hij zijn tocht twee dagen later via Dordrecht naar Rotterdam voortzette. Geen wonder, dat onze op het gebied van handel en nijverheid voortvarende Koning zich daarheen begaf om de boot 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 14