HOOFDSTUK I OVERZICHT DER LAATSTE HONDERD JAREN Binnenschepen in de ruime opvatting van het woord zijn feitelijk alle schepen die binnen 's lands grenzen varen, doch in engere beteekenis verstaat men er de vrachtschepen van groote en middelbare afmeting on der en niet de meerendeels kleine vaartuigen voor andere doeleindenevenmin rekent men er de visschersschepen en de pleiziervaartuigen toe. Ter nadere aanduiding verwijzen wij reeds hier naar de officieele tabel op blz. 22, die de soort der schepen en tevens de sterkte der vloot aangeeft. Naar de wijze van voortbeweging is deze in te deelen in schepen die alleen zeilen, in schepen met zeil- en met mechanische kracht, in zulke met alleen mechanische voortbeweging en die welke geen eigen beweegkracht hebben. Bij de eerste soort komen als uitzondering nog houten schepen voor, de laatste eener periode die van den houten scheepsbouw die na een duur van eeuwen nog maar kort geleden werd afgesloten. De gebruike lijke indeeling van de geschiedenis van den scheeps bouw is, behalve naar de soort der schepen, eene alge- meene naar het tijdperk der Oudheid, der middeleeuwen en zoo voort tot in den tegenwoordigen tijd. Gelijk op zoovele bedrijven, drukt de moderne techniek krachtig en duidelijk haren stempel op onze binnenvaart. Feite lijk betreft dit meer de schepen dan het bedrijf, hoe gemoderniseerd dit ook is en in menig opzicht anders dan vroeger. Veel ingrijpender is de verandering die de schepen hebben ondergaan en daardoor zooveel meer opvallend. Dit geeft ons aanleiding in dit hoofdstuk niet de gebruikelijke geschiedkundige indeeling te volgen, doch eene die de verandering tot grondslag heeft, welke 10

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 13