Nederl. Historisch Scheepvaartmuseum. De beteekenis
van dit eigenaardige motief is niet geboekstaafd, doch
wel eens uitgelegd als een symbool van bescherming of
waakzaamheid. In verband hiermede merken wij op dat
Witsen (blz. 364) de gedachte oppert of de hond, die
zich aan boord van het koggeschip in het Amsterdam-
sche zegel bevindt, wellicht de waakzaamheid symbo
liseert. Blijkbaar ging deze gedachte van hem uit, daar
v. Domselaer (Beschr. v. Amsterdam III, blz. 204)
slechts zes jaren te voren verklaart voor de beduiding
van dien hond nooit een uitlegging vernomen te hebben.
Het zeldzame 17e-eeuwsche exemplaar op afb. 17 komt
in miniatuur precies zoo voor bij een model in het
Nederlandsch Historisch Scheepvaartmuseumbij latere
is de hondekop veel kleiner.
Wanneer het roer breed was, had het een vrouwenhoofd
met de borst eenigszins gestrekt naar voren, of een
figuur als de Simson met den leeuw (afb. 18)de
ijzeren beugel die over den leeuw heen loopt, dient
om te voorkomen, dat touwwerk aan de uitstekende
deelen bleef haken. Nog een vorm was de roerkop die
op afb. 19 te zien is. De linker zijde stelt de discipelen
van Jezus voor in een roeiboot op het meer van Gene-
sareth. Zij hebben met tegenwind te kampen, maar Jezus
komt te hulp, wandelend op de baren. Tusschen Hem
en het bootje bevindt zich een man tot aan de knieën
in het water; dit is Petrus, die op Jezus' bevel, om tot
Hem te komen, over boord is gestapt maar het ver
trouwen verliest dat ook hij op het water zou kunnen
loopen. Jezus strekt zijn hand naar hem uit, grijpt hem
en zegt: Gij kleingeloovige, waarom hebt Gij gewan
keld? De rechter zijde stelt den overtocht voor van
Jezus met zijn discipelen op ditzelfde meer. Het is be
kend voor zijn onverwacht opkomende windvlagen en
zoo gebeurde het dat de wind opstak, waardoor het
schip in nood geraakte. „Toen stond Hij op en bestrafte
den wind en de zee, en daar werd groote stilte". Het
101