daarvan te hebben. Aanvankelijk hadden zij geen roef, daar het verblijf voor de passagiers over de geheele lengte van het ruim uit een tent met een houten dek bestond met zeildoek aan de zijkanten. Later werd in het achterste deel daarvan een roef afgeschoten voor wie een hooger tarief betalen wilde en waarin plaatsen besproken konden wordenbij mooi weer bood ook de stuurkuip een aangename zitplaats. De aanleg van trekvaarten in den loop der 17e eeuw en de verbeterde inrichting der schuiten maakten het reizen geriefelijker dan het voorheen was. Deze aanleg, alsmede de zeer uitvoerige reglementen en ordonnantiën, staan beschre ven in de handvesten van Amsterdam, Haarlem en andere belangrijke plaatsen die bij de trekveren be trokken waren. Voor het ongehinderd passeeren in tegenovergestelde richting was voorgeschreven dat in de eene richting met een korten en in de andere met een langen trekmast gevaren werd, opdat de eerste on der de jaaglijn van den tegenligger door kon. In de binnenbocht stonden geleidepalen langs het jaagpad om te verhinderen dat de lijn over den oever kwam te liggen en de schuit daar naar toe getrokken werdvoor het schavielen waren de palen aan den buitenkant van een lange verticale houten rol voorzien. Misschien de laatste overgebleven exemplaren stonden eenige jaren geleden nog aan de Vecht bij Nieuwersluis, maar thans zijn zij daar niet meer. Welgestelde Amsterdammers, die een lusthof aan Amstel of Vecht bezaten, hielden er hun eigen trek jacht op na. Het waren kielschepen, mooi rond in den boeg met een gebogen steven, van achteren plat met een overhangend hekwerk, waardoor zij geheel afweken van de lange smalle platboomde trekschuit met zijn puntig voorschip en rechten vallen den steven. De roef was in het midden en evenals het hekwerk met verguld snijwerk versierd. Meestal waren zij ingericht voor een klein zeiltuig en somtijds hadden zij ook zwaarden; bovendien konden zij geroeid wor- 94

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 113