model stelt het veerschip voor dat in de eerste helft
der negentiende eeuw aan het Strijensche Sas gesta-
tionneerd was ten dienste der Koninklijke familie voor
den overtocht naar den Moerdijk. Hoewel de hengst als
binnenvaarder van zeer geringe beteekenis was, hebben
wij haar toch wegens haar eigenaardige model opge
nomen, daar dit geheel afwijkt van dat der andere
schepen.
Trekschuit, fig. 19.
De trekschuit, die betrekkelijk nog maar kort geleden
het vervoermiddel bij uitnemendheid was op de enge
binnenwateren, bestaat nog steeds, hoewel zij reeds lang
niet meer voor passagiersvervoer dienst doet en even
min zich voortbeweegt op de wijze waaraan zij haar
naam ontleent. Deze is dan ook vervangen door dien
van pakschuit, maar ook spreekt men wel van een
motortrekschuit, wanneer men het type van het vaar
tuig wil doen uitkomen. De tegenwoordige ijzeren
schuiten zijn in hun hoofdvorm nog van het oude mo
del, doch in eenige punten wijken zij daarvan af, nml.
door het overhangend achterschip, terwijl sommige
zelfs een rechtstandigen voorsteven hebben; ook zijn
zij grooter dan de vroegere houten schuiten. Oudtijds
waren de jaagschuiten meestal van een laag zeiltuig
voorzien om bij voorkomende gelegenheid het nut
93
.^JL
Fig. 19