model stelt het veerschip voor dat in de eerste helft der negentiende eeuw aan het Strijensche Sas gesta- tionneerd was ten dienste der Koninklijke familie voor den overtocht naar den Moerdijk. Hoewel de hengst als binnenvaarder van zeer geringe beteekenis was, hebben wij haar toch wegens haar eigenaardige model opge nomen, daar dit geheel afwijkt van dat der andere schepen. Trekschuit, fig. 19. De trekschuit, die betrekkelijk nog maar kort geleden het vervoermiddel bij uitnemendheid was op de enge binnenwateren, bestaat nog steeds, hoewel zij reeds lang niet meer voor passagiersvervoer dienst doet en even min zich voortbeweegt op de wijze waaraan zij haar naam ontleent. Deze is dan ook vervangen door dien van pakschuit, maar ook spreekt men wel van een motortrekschuit, wanneer men het type van het vaar tuig wil doen uitkomen. De tegenwoordige ijzeren schuiten zijn in hun hoofdvorm nog van het oude mo del, doch in eenige punten wijken zij daarvan af, nml. door het overhangend achterschip, terwijl sommige zelfs een rechtstandigen voorsteven hebben; ook zijn zij grooter dan de vroegere houten schuiten. Oudtijds waren de jaagschuiten meestal van een laag zeiltuig voorzien om bij voorkomende gelegenheid het nut 93 .^JL Fig. 19

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 112