naam aan het gebouwtje zou geven en zijn groote ramen, voorzien van vele kleine ruiten. Sierlijke bekroningen tooiden de dakeneen ster, een triton, een draak, een vaas, soms ook alleen een eenvoudi ge windvaan. Het beste exemplaar van dit type dat voor ons gespaard bleef is de fraaie koepel van VreedenhoffBlijkens den eersten steen, gelegd door Justina Huydecoper, dateert het gebouwtje uit 1776; het is dus van laten datum. Het uitzicht is door de bebouwing van de omgeving wat minder weidsch geworden, dan het vroeger geweest schijnt te zijn, maar de ligging op den hoek van het terrein der buitenplaats, aan de sloot die de afscheiding van den rijweg vormt, geeft ons nog steeds een goeden indruk, met hoeveel zorg de plaats is uitgezocht. Wij bewonderen de fraaie lijnen van dit elegante stukje architectuur. De ornamentiek, voorname lijk de vulling van het bovenlicht boven de deur, is behandeld onder invloed van de Fransche Lode- wijkstijlen. Maar voor de rest geldt hier hetzelfde als wij bij de huizenbouw konden opmerken: de stijl is door en door Nederlandsch. Vergeefs zal men in het buitenland, in Frankrijk of in Duitsland, een dergelijk gebouwtje zoeken; het is iets geheel an ders dan de daar gebruikelijke gloriettes, temples d'amour of pagodes, het is een eigen, Nederlandsche schepping. Een ander voorbeeld is de laat 18de eeuwsche tuin- koepel van Beek en Hoff te Loenen, gedekt door een peervormig dak. De ligging ervan is minder 80

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 92