versierd, geheel de traditie volgend van wat in de voorafgaande eeuw was bereikt. Naast alle zwakke plekken, die hierboven in de Nederlandsche kunst van de 18de eeuw werden gesignaleerd, is dit con servatisme, dit weten te behouden van het natio nale karakter, ondanks den grooten invloed die van Frankrijk op vrijwel geheel Europa uitging, een teeken van sterkte in onze cultuur dat gewaar deerd moet worden. Op gelijke wijze als bij Goudestein het geval was, moest ook op Vechtoever een klein buitenhuis van het hofstede-type in de 18de eeuw plaats ma ken voor een grooter gebouw van het breede stads model. De voorgevel was naar den Diependaalschen dijk gekeerd. Aan de rivierzijde bood een uitbouw in het midden een uitzicht over het water. Ten gevolge van het sloopen van het 18de eeuwsche deco- ratiewerk in de vorige eeuw biedt Vechtoever te genwoordig een wel wat kaal aspect. Grootendeels gespaard bleef het interieur met eiken deurpaneelen, marmeren lavabo, consoles van een hoekkast en een plafond met stucwerk, alles in Lodewijk XV- stijl versierd. Minder onttakeld door den loop der tijden is het fraaie VreedenhoffHet werd gebouwd tusschen 1749 en 1753 ter vervanging van het onbelangrijke gebouw, dat bekend was als „Het landhuis van den Heer Andnes Pels". De indeeling was traditio neel twee verdiepingen boven een flink onderhuis 53

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 61