In 1752 en 1753 liet hij het gebouw op ingrijpende wijze moderniseeren door den architect Jacob Marot, een zoon van den bekenden Daniël Marot. De plannen hiervoor worden nog in het familie archief bewaard. Zuilen kreeg nu een plattegrond in den vorm van de letter H. Het vroegere binnen plein, nu voorplein, werd omsloten door een breed hoofdgebouw en korte vleugels aan weers kanten. Aan de achterzijde was de situatie evenzoo. De voordeur gaf toegang tot een vestibule, naar de mode van den tijd versierd met een plafond van stuc. Een nieuwe hoofdtrap leidde naar boven. De hoektorens bleven gespaard maar ze werden aan elkaar gelijk gemaakt, zoodat het geheele complex een regelmatiger en monumentaler aspect kreeg. De wijze van verbouwen, waarbij, naast het aan brengen van veel nieuws, het oude middeleeuwsche karakter van het huis voor een groot gedeelte gespaard bleef, was een typisch tijdsverschijnsel. Veertig jaar eerder was dit principe bij de veran dering van het later gesloopte huis Cronenburg bij Loenen nog niet mogelijk geweest. Maar nu, omstreeks het midden van de 18de eeuw, kwam met de Verlichting het begrip op voor de schoonheid van het oude. Doelbewust ging men hechten aan het verleden. Economische redenen zullen, bij het achteruitgaan van handel en welvaart in ons land, in dit geval misschien eenig gewicht in de schaal ge legd hebben. Hoe dit ook moge zijn, Zuilen heeft altijd het aspect van kasteel behouden. Ofschoon 19

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 19