vele en scherpe bochten kwamen geene ongelukken voor."
Burgemeester Dr. B. E. Reiger bevorderde de plannen om
een breeden verkeersweg dwars door de stad van West
naar Oost aan te leggenals deel van deze plannen wer
den de Nachtegaalstraat en de Baanstraat verbreed en de
verbreede Baanstraat werd ter eere van den burgemeester
in Burgemeester Reigerstraat herdoopt.
De electrische tram en het toenemende autoverkeer
maakten een radicale verbreeding van de straten in het
centrum van de stad noodzakelijk. De binnenstad ver
anderde en de tegenwoordige Lange Viestraat en Potter
straat herinneren in bijna niets meer aan de gelijknamige
straten van 1900. Evenals de stad in de 16e eeuw met
de opheffing van het isolement der immuniteiten een
groote verandering onderging, evenzoo verandert de stad
thans, nu zij zich moet aanpassen aan de eischen van het
moderne verkeer.
Met de toename van het verkeer werd Utrecht als
centrum van het land belangrijkerhier werden de admi
nistratiegebouwen van de Nederlandsche Spoorwegen ge
bouwd, hier werd sinds 1917 Jaarbeurs gehouden op het
plein, waar eens de dwangburcht Vredenburg stond. Uit
gebreide woonwijken ontstonden tot ver buiten de singels
en het aantal inwoners dat omstreeks 1900 slechts 100.000
bedroeg, bedraagt thans 170.000.
Het oude Utrecht is de laatste eeuw snel veranderd,
maar nog altijd bewaren oude kerken, kruisgangen (kloos
tergangen), overblijfsels van kloosters, oude huizen en
poorten de herinnering aan het verleden.
88