vele en scherpe bochten kwamen geene ongelukken voor." Burgemeester Dr. B. E. Reiger bevorderde de plannen om een breeden verkeersweg dwars door de stad van West naar Oost aan te leggenals deel van deze plannen wer den de Nachtegaalstraat en de Baanstraat verbreed en de verbreede Baanstraat werd ter eere van den burgemeester in Burgemeester Reigerstraat herdoopt. De electrische tram en het toenemende autoverkeer maakten een radicale verbreeding van de straten in het centrum van de stad noodzakelijk. De binnenstad ver anderde en de tegenwoordige Lange Viestraat en Potter straat herinneren in bijna niets meer aan de gelijknamige straten van 1900. Evenals de stad in de 16e eeuw met de opheffing van het isolement der immuniteiten een groote verandering onderging, evenzoo verandert de stad thans, nu zij zich moet aanpassen aan de eischen van het moderne verkeer. Met de toename van het verkeer werd Utrecht als centrum van het land belangrijkerhier werden de admi nistratiegebouwen van de Nederlandsche Spoorwegen ge bouwd, hier werd sinds 1917 Jaarbeurs gehouden op het plein, waar eens de dwangburcht Vredenburg stond. Uit gebreide woonwijken ontstonden tot ver buiten de singels en het aantal inwoners dat omstreeks 1900 slechts 100.000 bedroeg, bedraagt thans 170.000. Het oude Utrecht is de laatste eeuw snel veranderd, maar nog altijd bewaren oude kerken, kruisgangen (kloos tergangen), overblijfsels van kloosters, oude huizen en poorten de herinnering aan het verleden. 88

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 28