sele. De huizen langs het plein toonen de bekende maten van deuren en stoepen, het „vischkot" heeft de hoofdafmetingen van de huizen en de details van de kerk. De poorten van dat vischkot zijn grooter dan de woonhuisdeuren, meer als die van de kerk en de goot is rijker bewerkt dan de blok- goten van de overige gebouwen. Daaraan meten we de kerk en aan de kerk meten we het plein. Maar er is meer. Het doel van de kunst is het schoone en het schoone is symbool van de Orde. Daarom is ze zelf ook geordend, naar haar eigen wetten. Die orde is herleidbaar tot rekenkundige of meetkundige harmonische proporties. Daarvan getuigt alle kunst, van de oudheid af, door de middeleeuwen tot den huidigen dag. Ook in Bor- sele toont de mensch daarin zijn onderworpenheid aan algemeene wetten, maar niet academisch, doch als uitdrukking van het leven, dat steeds concreet en bijzonder is. Daardoor werd Borsele een goed voorbeeld van den nieuwen stedebouw 82

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 91