bewerkte schamppalen tegen een hardsteenen stoep, markeeren door hun weloverwogen plaats de stedebouwkundige ordening van het dorps plan. Ze staan op een hoek van een straat, of even vrij op een klein plein, waar ze de ruimte helpen vormen en bepalen. De lage kerkhofmuren, die even uit het lood zijn opgetrokken en als een kuipwand den hof omgeven, de breed uitgegroei de meidoorns eromheen en de kunstig geschoren linden of hoog opschietende iepen voltooien en verrijken dien vorm, die tot in de kleinste details beheerscht en speelsch gebleven is. Een vorm, die groeide tot het harmonische beeld van de gemeen schap die er gehuisvest werd. Er is plaats en ruimte, zoo goed voor den mensch, die er woont en werkt als voor de vogels, die er fluiten in de heggen en boomkruinen; er zijn de huizen en werkplaatsen, die naar eigen waarde onderschei den, samengevoegd zijn tot een krans van zelf standige deelen in een groot geheeler is de mas sale kerk, die in het midden van de dorpen de eenheid symboliseert en opstrevend boven het ge wriemel van allen dag den gouden zonneglans vangt en weerkaatst in duizend schitteringen. Eindeloos gevarieerd en toch altijd zichzelf gelijk ontstonden deze stille getuigen van een hooge bouwcultuur en een sterke traditie, toen het land nog geen vasten vorm gekregen had, getuige een charter van 1469 dat meedeelt: „Au temps passé 1'eau de la Honte estoit si petite que nuls ou bien peu de navires, venant de nostre ville d'An- 32

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 35