de beiaard, evenals het orgel, in het middelpunt der open
bare belangstelling. De oorzaak van de verflauwing dezer
belangstelling is de opkomst der romantiek geweest, waar
door een voorkeur ontstond voor het orkest ten koste van
den beiaard en het orgel, die een meer onpersoonlijk ka
rakter hebben. Nadat het orkest zich bij Strausz en Mahler
tot een geweldig apparaat had ontwikkeld, was er bij
componisten en muziekliefhebbers een terugkeer tot de
meer intieme muziekbeoefening waar te nemen, bij de
groote massa evenwel een trek naar de uit muzikaal oog
punt als wanproducten te beschouwen jazzband en bio
scoop-(concert-) orgels. Dat onze groote orkesten in de
jaren voor den oorlog een noodlijdend bestaan voerden
en alleen met flinke subsidies in stand gehouden konden
worden, doet vermoeden, dat in hun bestaan iets kunst
matigs was. Het genieten van de groote werken voor
orkest vereischt een zekere mate van intelligentie en alge-
meene ontwikkeling, welke de groote massa van ons volk
mist.
De sedert tien jaar te Amsterdam opgerichte volksmuziek
school onder leiding van Willem Gehrels, waarvan reeds
in verscheidene plaatsen dochterscholen zijn geopend, ver
richt echter uitstekend werk door bij de minder gesitueer
den begrip en liefde voor de muziek op praktische en
doeltreffende wijze aan te kweeken.
De beiaard kan hierbij een grooten steun verleenen en
vooral louterend op den muzikalen smaak van ons volk
werken door het weer vertrouwd te maken met de prach
tige liederen, die in de gouden eeuw algemeen geliefd
waren. Naar mijn ondervinding maakt de muzikale ver
tolking van onze Oud-Nederlandsche liederen op het volk
een diepen indruk. Het geregeld hooren van deze hoog
staande liederen zal het onderscheidingsvermogen voor
veel middelmatigs, dat in deze en in de vorige eeuw ont
stond, verscherpen en de behoefte aan gezonde muziek,
die mijlen ver van de jazz af ligt, aanwakkeren.
Hiertoe is in de eerste plaats noodig, dat onze beiaarden
perfect in orde zijn wat mechaniek, stemming en plaatsing
der klokken betreft. Zoo mogelijk worden zij onder het
145
Luidklokken en Beiaarden 10