certen ingericht, in Gouda in het jaar na de restauratie van
den beiaard.
Sedert 1927 heeft zij, dank ?ij den krachtigen financieel en
steun van één harer bestuursleden, den Heer Phs. van
Ommeren, die steeds de daarvoor benoodigde gelden be
schikbaar stelde, beiaardwedstrijden georganiseerd. Uit de
programma's van deze wedstrijden kan men de ontwikke
ling van de beiaardkunst in ons land afleiden. Zij begon
nen met een afdeeling voor een beiaard met broekverbin
dingen en orgelpedaal op den eersten dag en een met tui
melaars en beiaardpedaal op den tweeden dag, telkens in
twee verschillende plaatsen gehouden.
In 1927 te Utrecht (broek) en Den Bosch (tuimelaar)
in 1931 Rotterdam (broek) en Breda (tuimelaar)
in 1933 Oldenzaal en Enschede (beide tuimelaar)
In 1934 heeft te Amsterdam een internationale beiaard
wedstrijd plaats op het Paleis (broek) en den Oudekerks-
toren (tuimelaar)
in 1935 te Zwolle (tuimelaar)
in 1937 te Maastricht (tuimelaar)
in 1939 te Bergen op Zoom (tuimelaar).
Na 1933 maakte de onderscheiding tusschen broek en tui
melaar plaats voor die tusschen gemakkelijke en moeilijke
stukken. Sedert 1935 worden deze beide afdeelingen op
denzelfden beiaard gespeeld en werd er een afdeeling im
provisatie en compositie voor beiaard ingesteld, waarbij
de ingezonden werken door de deelnemers aan den speel-
wedstrijd werden voorgedragen.
Bij den internationalen wedstrijd te Amsterdam werd nog
éénmaal het onderscheid tusschen bespelingen op het
broek- en tuimelaarsysteem gemaakt, waarschijnlijk om
propagandistische redenen, n.1. om de superioriteit van
het laatste systeem te doen uitkomen.
Bovendien heeft de N.K.V. belangrijk werk verricht, door
verscheidene uitgaven van oorspronkelijke beiaardmuziek
te verzorgen, waarin een stijgende lijn is waar te nemen,
wat de geschiktheid van het instrument betreft. Sinds 1935
zijn het hoofdzakelijk de in de compositiewedstrijden be
kroonde werken. Vanaf 1924 verscheen het orgaan der ver-
134