Een aldus ingericht mechaniek maakt een beiaard tot een
zeer gevoelig instrument, want de beiaardier krijgt er de
volledige beheersching van den klepel door. Het wordt
hem mogelijk alle rythmische figuren, muzikale versierin
gen en dynamische schakeeringen nauwkeurig uit te voe
ren. Door de mogelijkheid van het tremolo kan een toren,
die de daarvoor vereischte acoustische factoren bezit, gaan
„zingen". Een melodie, die met meesterschap in octaven
getremoleerd en genuanceerd wordt, wekt op bepaalden
afstand van den toren den indruk van „gebonden zang",
zooals Denijn het noemde.
Bij het bespelen van slecht onderhouden oude beiaarden,
waarvan de toetsen verder van elkaar liggen dan van de in
deze eeuw ingerichte instrumenten en welker bespeling door
Denijn op zijn onderzoekingsreis in ons land tijdens den
wereldoorlog als „peerdewerk" werd gequalificeerd, wor
den de handen, door lederen handschoenen beschermd, tot
stevige vuisten gebald om de toetsen neer te slaan. (Fig.14)
Op een goed ingerichten beiaard, voorzien van een klavier
volgens de standaardmaten der Mechelsche beiaardschool
en met tuimelaars uitgerust, kan op twee manieren gespeeld
worden, n.1.:
1°. wanneer met elke hand één toets tegelijk wordt aan
geslagen, worden de vingers slechts zooveel gebogen, dat
het eerste lid ongeveer evenwijdig met de middenhand
ligt, de duim wordt op den wijsvinger gelegd en de toets
met den zijkant van den pink naar beneden gedrukt of,
bij krachtig spel, geslagen; (zie afb. 39 de linkerhand)
2°. moeten 2 of 3 tonen tegelijk (bij accoorden) of beur
telings (bij tremolo) met één hand gespeeld worden, dan
wordt de hand plat op de toetsen gelegd, zóó, dat met
den duim één toets en met de vingers de seconde, terts
of kwart, of drie van deze tonen tezamen worden ge
grepen. (zie afb. 39 de rechterhand)
Bij accoordspel komen deze twee of drie tonen door den
stand van de hand tegelijk; bij tremolo worden de toet
sen in hun laagsten stand gedrukt en vervolgens wordt
aan de hand dezelfde beweging gegeven als bij getre-
moleerde octaven in het pianospel, waardoor de klokken
112