in den regel tegelijk torenuurwerkfabrikanten, hebben niet
altijd een juist inzicht in de wetten der geluidsleer en in
de eischen, die de beiaardier aan zijn instrument stelt, wat
betreft het contact met den klokkeklank en de gevoeligheid
van het speelapparaat.
Menige beiaard in ons land, die prachtige klokken bezit,
zou te verbeteren zijn door zijn klokken logischer op te
hangen in een stevigen klokkestoel in het midden van den
torenvloer, inplaats van aan één kant van den toren, of
zelfs halverwege erbuiten. De acoustische resultaten ten
gevolge van het verhangen der klokken in den St. Pancras-
toren te Enkhuizen en in den Nieuwen Toren te Kampen
zijn zeer opvallend.
Het verwekt wellicht eenigen tegenstand om klokken, die
altijd van buiten af zichtbaar in een toren hebben gehan
gen, binnen in den toren in een klokkekamer te plaatsen,
doch een beiaard is toch een te kostbaar bezit om in de
eerste plaats als uiterlijke versiering van den toren dienst
te doen. Neen, hij is in de allereerste plaats muziekinstru
ment, dus moeten die voorzieningen getroffen worden, die
den klank het meest tot zijn recht doen komen en de me
chaniek zoo volmaakt mogelijk maken, om de gevoelens
van den bespeler weer te geven. Men zal toch de snaren van
een piano niet zichtbaar aanbrengen, omdat zij zoo mooi
blinken, als daardoor het klankeffect en de gevoeligheid
van het mechaniek te lijden hebben, al is het waar, dat de
gedaante van een snaar niet te vergelijken is met den sier
lijken klokkevorm. De schilderachtige wijze van ophangen
der klokken in open spitsen houdt er echter volstrekt geen
rekening mee, dat de klokken op zichzelf nog geen bei
aard vormen; zij moeten bespeelbaar en zelfs zoo volmaakt
mogelijk bespeelbaar zijn, haar prachtige klank eischt dit.
Laat ook in open torens de klokken zooveel mogelijk
binnen en op rijen hangen, opdat zij alle schoonheid ver
mogen te geven, die zij in zich hebben. Men moet ter be
vordering van de verdere ontwikkeling der beiaardkunst
in de toekomst de zichtbaarheid der klokken prijsgeven
terwille van het betere klankeffect en de mogelijkheid van
een muzikaler bespeling.
85