H et aandeel dat de Frankische volksgroep in de ont
wikkeling van de Nederlandsche cultuur heeft gehad
is nog niet erg duidelijk. De Franken zijn nog al eens
verhuisd en hebben in de verschillende streken natuur
lijk sporen van hun aanwezigheid achtergelaten; ook
hebben ze er de invloeden- van anderen ondervonden.
Dat maakt het lastig om nu nog te gaan achterhalen,
wat echt en onvervalscht Frankisch is, zoowel in die
gebieden waar hun cultuur het best bewaard bleef, als
daar, waar de cultuuruitingen in de eerste plaats niet-
Frankische invloeden toonen. De groote zijdeuren van
de Saksische boerderijen in Utrecht en langs het IJssel-
meer zijn wellicht Frankische elementen, maar laten
de theoretici toch vooral practische menschen blijven,
net als de bouwers van deze boerderijen.
Die toevallige vormen kunnen best uit simpele over
wegingen zijn ontstaan, zonder dat er ooit één Frank
of Kelt aan te pas is gekomen. Wellicht ten overvloede,
mag hier herhaald worden, onze boerderijen niet te
zien als de private eigendom van een bepaalde volks
groep. Vooral bij de Frankische boerderij is dat ge
vaar groot, want de oudste voorbeelden, die we van
dit type kennen, zijn al zoo ver ontwikkeld, dat altijd
wel één of ander detail overeenkomt met dat van een
ander type. De gaafste vormen zijn te vinden op de
zandstreken van Noord-Brabant en in Zeeland. Daar
staat nog de Frankische boerderij, waar de karakte
ristieke vórm logisch uit de planorganisatie is voort
gekomen.
HET FRANKISCHE TYPE
HOOFDSTUK V
Architectonisch, dat is ruimtelijk want architectuur
is voor alles ruimtekunst is ze niet zoo belangrijk
als de Friesche en Saksische hoeve. De Friesche boer-