ze ooit aanwezig was, ruimschoots gedekt. De waarde van de traditie ligt voor ons in de wijze waarop die oude timmerlieden bouwden. Hoe zij, met hun mid delen een bepaalde vorm maakten, is niet zoo belang rijk, al kunnen we er nog veel van leeren, maar ons belang is om te weten, hoe zij zich instelden op een bepaald probleem; dan zullen wij met onze middelen wel den passenden vorm weten te vinden. Dan zal ons werk veel moeilijker zijn dan dat van onze voorgan gers. De bedrijfsvoering op de boerderijen is veranderd en gemechaniseerd, net als onze werkwijze. Om het probleem te overzien is een grondige kennis noodig van alles wat er bij hoort en een groote wijsheid om die veelheid zuiver en naar waarheid te ordenen. Het eischt studie, moeizamen en diepindringenden arbeid, om het belangrijke te onderscheiden van het onbelang rijke, het meerdere van het mindere, het gegroeide van het vergroeide. Daarnaast wil nu vooraf bepaald en uitgedacht zijn wat vroeger vanzelfsprekend en voor de handliggend was. De huidige architecten moe ten ook nog in hun hoofd hebben, wat de oude tim merman in zijn handen had. Theorieën over het wezen der kunst hebben zeker hun waarde, maar ze krijgen die pas, als we al dien arbeid achter den rug hebben. En dan worden die theorieën eenvoudig, want het wordt duidelijk, dat de klassieke filosofen, die leerden „dat kunst samengaat met maken", nog steeds het heele probleem hebben doorzien. Kunst is daar, waar gemaakt wordt, de dijken en andere „kunstwerken" zijn net zoo goed kunstwerken als schilderijen. En schoone kunst zal van zelf ontstaan, als we ook waarachtig schoon maken. Dat eischt tijd en studie, dat vraagt volledige techniekbeheersching en vakman schap, meer dan schoonheidstheorieën. Veel van onze moderne kunstenaars zijn dat vergeten. Ze sloten zich 89

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 100