onze stad waren, grootendeels hun naam ontleenden.7)
In verscheidene huizen treffen we twee of meer gevel-
steenen aan. Want met den bewoner verhuisde ook wel
zijn uithangteeken, al bleef dan dikwijls de oude naam
van het huis gehandhaafd, geïllustreerd door of ontleend
aan dit uithangteeken. Soms bleef de gevelsteen op zijn
plaats, soms ook verhuisde het oude embleem naar
den top. Dan krijgen we benamingen als die van een
huis in de O.Z. Armsteeg, dat in 1617 wordt aangeduid
als „De Hartog van Holsteyn, daer tegenwoordigh Spi-
nola uythangt
We maken hierbij tevens kennis met het „politieke" uit
hangteeken, waarbij de bewoner zijn sympathie voor
bepaalde personen of richtingen uitspreekt. Waarom
anders zou hier de Spaansche veldheer, die een rol speel
de in de totstandkoming van het twaalfjarig bestand,
zijn uitgehangen? Dergelijke uiterlijke sympathieën
ontmoeten we meermalen, een blijk daarvan vinden we
aan het huis waarin de dichter Breero geboren werd en
waarnaar hij zich noemdedaar hing de voorname geus
Graaf Hendrik van Brederode uit. En waar de Prins
uithing o.a. een voorname herberg in de 16e en 17e
eeuw op den Dam daar behoefde evenmin twijfel te
bestaan aan de gezindheid van den bewoner. Om zulke
redenen vond men ook wel de borstbeelden van de
oranjelievende Maarten Harpertsz en Cornelis Tromp,
van welken laatste men een bijzonder fraai exemplaar
aantreft op den O.Z. Voorburgwal 136.
Om terug te komen op de huizen met meer dan één uit
hangteeken, Vondel bijv. woonde in de eerste helft zijns
levens in „de Blauwe Draak", de thans nog bestaande
woning in de Warmoesstraat 39, maar die we enkel ken
nen als „De Rechtvaardige Trouw", later „De Trouw",
naar het uithangbord, dat de familie v. d. Vondel zelf
voerde! 8)
En annonces als de volgende behoorden geenszins tot de
uitzonderingen
12