den. Als gevolg hiervan telt die weg eenige tame
lijk hooge bruggetjes, die het aspect van het dorp
ten goede komen. De landhuizen zijn meestal een
heel eind van den weg af gelegen en soms door park-
aanleg aan het oog onttrokken. De strook grond
tusschen den weg en de 's Gravelandsche vaart is
de woonplaats der burgerbevolking. Deze strook
vormt dus de eigenlijke dorpsbuurt en is zoo smal,
dat de voorzijden der huizen vlak aan den weg lig
gen en de achterzijden vrijwel direct aan het water,
dus zonder veel tuingelegenheid. In den oorspron-
kelijken aanleg van 's Graveland, die nog goed be
waard gebleven is, zien wij 17 de eeuwsche tegen
stellingen duidelijk gedemonstreerd; voor den groo-
ten Heer vrijwel alles, voor den kleinen man bijna
niets.
De landgoederen maken vanzelfsprekend de groot
ste aantrekkelijkheid van 's Graveland uit, vooral
door hun rijkdom aan natuurschoon. Maar ook de
oude landhuizen bieden door hun ligging, bouw of
geschiedenis veel aanlokkelijks.
In het Noordereinde van 's Graveland ligt het
mooie landgoed „Schaepenburgh", dat in de 17 de
eeuw gesticht is door Gerard Schaep, Burgemeester
van Amsterdam en Ambachtsheer van Kortenhoef.
In 1666 kwam de buitenplaats door het overlijden
van Gerard Schaep in het bezit van diens neef Abel
Mattijsz. Burgh. De naam van dit landgoed her
innert dus zoowel aan Schaep als aan Burgh. Het
landhuis is in de 19de eeuw geheel verbouwd. Voor
het huis staat aan weerszijden een groot stalgebouw,
hetgeen den aanblik van het huis niet ten goede
komt. Een fraai inrijhek geeft toegang tot het land
goed.
93