op gebeeldhouwde consoles. Oorspronkelijk was er nog een derde geleding, tusschen twee pilasters gevat, met ge broken fronton, welke geleding geflankeerd werd door voluutvormige klauwstukken, zooals ze ook in de tweede geleding waren aangebracht, die thans afgeschuind is. Blijkens oude teekeningen hadden de zijgevels vroeger vier met spitsboogvensters doorbroken traveeën. Evenals de westgevel was de oostelijke koorwand door pilasters in drieën gedeeld, waarbij de middentravee een grooten, half ronden triomfboog bad. Van het oude kerkinterieur is thans bijna niets meer over gebleven. Het oorspronkelijk gewelf, dat met voorstellin gen van heiligen beschilderd werd, werd later door een rococo stucgewelf vervangen. Hoewel het gebouw in zijn tegenwoordigen toestand zeer verminkt is, kan men aan de hand van bedoelde teekenin gen constateeren, dat Huyssens met den bouw der Maas- trichtsche Jezuïetenkerk een weliswaar bescheiden eerste ling heeft geleverd, doch dat hij hier toch reeds van een sterk gevoel voor goede proporties heeft blijk gegeven. Aan de invloeden van Renaissance en Gothiek had hij zich echter nog niet kunnen onttrekken, zooals blijkt uit de uniforme breedte der traveeën en uit de spitsboogvensters. Ook in dit opzicht bleek deze Barokkerk een, zij het dan ook zeer verdienstelijke eersteling te zijn! Tot de voormalige kloostergebouwen hebben tenslotte nog behoord de twee fraaie, thans „achter de Comedie" onder nrs. 2 en 4 gelegen gebouwen. c. De Augustijnenkerk (geschiedenis, stijl en beschrijving) De tweede Barokkerk te Maastricht is die der Augustijnen, een orde, die in de 17e eeuw evenals die der Jezuïeten veel gebouwd heeft. Het was echter niet het eerste gebouw, dat de Augustijnen in deze stad deden verrijzen. Reeds in 1254 is er sprake van een door hen bediende kapel aan de Vischmarkt. Een BO

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 93