op gebeeldhouwde consoles. Oorspronkelijk was er nog
een derde geleding, tusschen twee pilasters gevat, met ge
broken fronton, welke geleding geflankeerd werd door
voluutvormige klauwstukken, zooals ze ook in de tweede
geleding waren aangebracht, die thans afgeschuind is.
Blijkens oude teekeningen hadden de zijgevels vroeger vier
met spitsboogvensters doorbroken traveeën. Evenals de
westgevel was de oostelijke koorwand door pilasters in
drieën gedeeld, waarbij de middentravee een grooten, half
ronden triomfboog bad.
Van het oude kerkinterieur is thans bijna niets meer over
gebleven. Het oorspronkelijk gewelf, dat met voorstellin
gen van heiligen beschilderd werd, werd later door een
rococo stucgewelf vervangen.
Hoewel het gebouw in zijn tegenwoordigen toestand zeer
verminkt is, kan men aan de hand van bedoelde teekenin
gen constateeren, dat Huyssens met den bouw der Maas-
trichtsche Jezuïetenkerk een weliswaar bescheiden eerste
ling heeft geleverd, doch dat hij hier toch reeds van een
sterk gevoel voor goede proporties heeft blijk gegeven.
Aan de invloeden van Renaissance en Gothiek had hij zich
echter nog niet kunnen onttrekken, zooals blijkt uit de
uniforme breedte der traveeën en uit de spitsboogvensters.
Ook in dit opzicht bleek deze Barokkerk een, zij het dan
ook zeer verdienstelijke eersteling te zijn!
Tot de voormalige kloostergebouwen hebben tenslotte nog
behoord de twee fraaie, thans „achter de Comedie" onder
nrs. 2 en 4 gelegen gebouwen.
c. De Augustijnenkerk (geschiedenis, stijl en
beschrijving)
De tweede Barokkerk te Maastricht is die der Augustijnen,
een orde, die in de 17e eeuw evenals die der Jezuïeten veel
gebouwd heeft.
Het was echter niet het eerste gebouw, dat de Augustijnen
in deze stad deden verrijzen. Reeds in 1254 is er sprake
van een door hen bediende kapel aan de Vischmarkt. Een
BO