den en dus ook voor het Limburgsche. Want op het eigen lijk grondgebied der Republiek konden de Katholieken, die weinig of geen godsdienstvrijheid genoten, zich voor al in het begin der 17e eeuw op geestelijk en op bouw kundig gebied niet ontplooien. Des te grooter uitwerking had de geest der Contra-Reformatie en Barok in de Zuide lijke Nederlanden, waar vele prachtige Barokkerken ver rezen, die rijk versierde interieurs en grootsche pronkge- vels kregen. Van dezen opbloei en deze Barok kregen het Limburgsche en vooral Maastricht, zooals wij in het vol gende zien zullen, een niet gering deel. b. De voormalige Jezuïetenkerk geschie denis, stijl en beschrijving). Het is niet te verwonderen, dat gedurende de geheele, zoo bewogen 16e eeuw in Maastricht, evenals overal elders, de kerkelijke bouwbedrijvigheid bijna geheel stil lag. Het zijn de Jezuïeten geweest, deze in den tijd der Contra- Reformatie zoo actieve orde, die na een periode van stil stand van ongeveer 100 jaar in Maastricht de eerste kerk hebben gebouwd. Het was bovendien niet de eerste de beste, die dit werk zou uitvoeren. Niemand minder dan de later zoo vermaarde bouwmeester Petrus Huyssens, de Brugsche leekebroeder der orde, die de bekende Jezuïeten kerken van Antwerpen en Brugge heeft gebouwd, zou hier de eerste Barokkerk en tevens zijn eerste eigen bouwwerk doen verrijzen. Deze Maastrichtsche kloosterkerk werd op 27 Juli 1614 gewijd, nadat acht jaar te voren de eerste steen gelegd was. Het zoogenaamde verraad van 1638 veroorzaakte echter de verbanning der Jezuïeten uit de stad, de overdracht van hun kerk aan de Fransche of Waalsche gemeente en de sluiting van het bloeiende Jezuïetencollege, dat reeds ge- ruimen tijd eerder, in 1575, was gesticht. In 1673 wederom in het bezit van hun kerk gesteld, moes ten de Jezuïeten juist 100 jaar later deze weer verlaten,. 78

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 91