Dat de zaal in de St. Servaaskerk den naam van Keizer-
zaal heeft gekregen, is o.i. wellicht te verklaren door het
feit, dat hier ook de keizerlijke afgezanten werden ont
vangen en er met het kapittel, dat vrijrijksheerlijk was en
dus rechtstreeks onder den keizer stond, kwamen beraad
slagen.
Evenals er nu in het Maastrichtsche stadhuis een Prinsen
zaal is, die zoo genoemd is naar de beide heeren of „prin
sen" van het tweeheerige Maastricht, van wie één de prins
bisschop van Luik was, en evenals in deze Prinsenzaal elke
twee jaar inplaats van de beide heeren der stad slechts
hunne vertegenwoordigers, namelijk de commissarissen-
deciseurs kwamen vergaderen, zoo is naar onze mee
ning de Keizerzaal genoemd geworden naar de Duitsche
keizers, onder wien het kapittel „Reichsunmittelbar" ressor
teerde en die vaak hunne afgezanten hebben gezonden om
over beider belangen in deze zaal te beraadslagen.
Wij zullen thans den interessanten westbouw verlaten om
ons te begeven naar het rijk gebeeldhouwde gothische
„Bergportaal", dat omstreeks het midden der 13e eeuw
gebouwd werd, juist toen het Romaansche koor voltooid
was.
Dit „Bergportaal" verrast naast den zwaren, massalen
westbouw door zijn sterk afwijkende vormentaal en den
rijkdom aan beeldhouwwerk. Terwijl het zich naar buiten
(aan de zijde van het Hendrik van Yeldekenplein) opent
met een grooten, gedrukten spitsboog, bestaat het inwen
dig uit een gebeeldhouwde bergpoort en een voorhal van
twee traveeën. Het indrukwekkendst zijn wel het tympaan
met Maria-voorstellingen boven de deuropening naar de
kerk en de vier zware, op gebeeldhouwde kapiteelen rus
tende spitsbogen, welke geheel gevuld zijn met figuren uit
het Oude- en Nieuwe Testament. Prachtig zijn de versie
ringen der kapiteelen en der gebeeldhouwde consoles en
fijn uitgesneden is het fries met menschelijke figuurtjes
en dieren, dat gevormd wordt door de kapiteelen van de
dubbelzuiltjes en penanten. Het iconographische schema
van tympaan en beelden wijst op Noord-Fransche invloe-
60