Duitschen Keizer van territorium aan den Luikschen prins
bisschop en medeheer der stad. De voorstelling, ongeveer
uit denzelfden tijd dateerend als de Christus triumphans,
is merkwaardig vanwege de in onze oogen primitieve ex
pressie en houding der afgebeelde personages.
Wanneer wij de kerk betreden, treft ons de sobere voor
naamheid en bijna majesteitelijke eenvoud van dit prach
tige Romaansche bouwwerk.
Deze wordt vooral versterkt, doordat het mooie materiaal,
de kolenzandsteen, in al zijn zuiverheid en gaafheid werd
aangewend en de diepgrijze kleuren bewaard en niet over
schilderd werden, hetgeen helaas wel bij de St. Servaas-
kerk het geval is.
Wanneer wij het inwendige van den westbouw beschou
wen, dan zien wij, dat hij bestaat uit een westelijke krocht
van drie langwerpige traveeën, vervolgens uit een daar
boven gelegen koorruimte, door gordelbogen in drie tra
veeën verdeeld, welke vermoedelijk als tribune voor de
geloovigen gediend heeft en tenslotte uit vier verdiepin
gen, waarvan de bovenste waarschijnlijk de oorspronkelijke
klokkenkamer is geweest. De tweede verdieping bevat een
langs breede trappen in de torens gemakkelijk toeganke
lijke, ruime zaal, die als vergaderzaal voor het kapittel
en het zendgerecht moet hebben dienst gedaan, totdat de
nieuwe kapittelzaal, die thans als sacristie dienst doet en
tot de laat-romaansche gedeelten van de kerk behoort,
gebouwd werd.
De voor het inwendige van den westbouw gelegen voorhal
bestaat uit drie gedeelten, die met het middenschip en de
zijbeuken der kerk correspondeeren.
Zooals reeds gezegd werd, is de O.L. Vrouwekerk een
driebeukige pijlerbasiliek, die een merkwaardig overwel-
vingssysteem heeft. Voorop zij echter gesteld, dat er in den
loop der eeuwen ook inwendig verschillende veranderin
gen aan de gewelven zijn aangebracht.
Het middenschip maakt den indruk uit drie, bijna kwa-
draatvormige traveeën te bestaan, behalve de reeds ge
noemde voorhal ter breedte van een halve travee. Over-
51