c. S t ij 1 en b e s c h r ij v i n g. De O.L. Vrouwekerk behoort met de St. Servaaskerk tot de voornaamste vertegenwoordigers van de Limburgsche Romaansche bouwkunst, die ook in de Romaansche Lim burgsche dorpskerken min of meer dezelfde kenmerken vertoont. Men kan namelijk bij de kerkelijke Romaansche bouwkunst in Nederland een afzonderlijke Limburgsche of Zuid-Lim- burgsche groep onderscheiden, die een gemengd Maas- Rijnlandsch karakter heeft. Deze groep onderscheidt zich o.a. door het gebruik van het steeds hier aangewende materiaal, nl. de kolenzand- steen en de mergel. Een ander kenmerk is, dat wij er de toepassing van den Rijnlandschen westbouw vinden, ter wijl de dwarsgalerij en de flankeerende torens bij de absis eveneens op Rijnlandsche invloeden teruggaan. Daarentegen zijn in het grondplan invloeden van Cluny te ontdekken. Bovendien zijn er Noord-Fransche invloeden aanwezig in het rijke beeldhouwwerk en de steenplastiek, met dien ver stande, dat wij voor de steenplastiek van twee afzonder lijke Maastrichtsche beeldhouwersateliers kunnen spre ken. De O.L. Vrouwekerk bezit, wat haar aspect betreft, in hooge mate ook de andere kenmerken der Maaslandsche bouwkunst. Zij onderscheidt zich door haar grootschen, bijna ruwen eenvoud, haar strakke overzichtelijkheid en monumentale klaarheid. De sobere eenvoud bij de Maas landsche bouwkunst wordt nog versterkt door het gebruikte materiaal, de ruige kolenzandsteen. De versieringen van het kerkgebouw zelf zijn ook hier, evenals bij andere ker ken van de 11e en eerste helft der 12e eeuw, met uitzon dering der later gemaakte kapiteelen tot een minimum beperkt. Wat het bouwplan betreft, zijn de Limburgsche Romaan sche kerken driebeukige pijlerbasilieken, waarbij de lengte richting beklemtoond is. 48

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 55