Terwijl vele andere Zuid- of Noordnederlandsche steden nog kleine dorpen of althans onbelangrijk waren, nam Maastricht reeds vroeg toe in welvaart, macht en aanzien. De St. Servaas- en O.L. Vrouwekerken groeiden uit tot machtige bouwwerken en naast hen rezen de vele spitsen ten hemel van de Gothische kloosterkerken en kapellen. In het gebied tusschen Namen en Roermond ontstond de kunst van de Maasgouw, de Maaslandsche kunst, die in de 12e en 18e eeuw een hoogen bloei bereikte. De beeldhouw kunst schiep rijk versierde kapiteelen en kerkportalen, nadat de bouwkunst in de gewijde ruimten der kerken weidsche mogelijkheden voor kunstenaars geschonken had. De goud- en edelsmeedkunst vierde zijn hoogste ambachte lijke triomfen in kunstzinnige reliekschrijnen, doopvonten, retabels en dyptieken. In schrijf scholen werkten verluchters aan de schoone randversieringen en miniaturen van hand schriften. Ivoorsnijders wrochtten er hun schoone dyptie ken en de kapiteelornamentiek en steenplastiek werd er met nijvere liefde voor de kunst beoefend in werkplaats of atelier. En dit alles is vooral van toepassing op Maas tricht, want deze stad heeft reeds in de 12e eeuw twee beeldhouwersateliers gekend, waaraan de kapiteelen en reliëfs der O.L. Vrouwekerk en St. Servaas worden toe geschreven, alsmede apostel- en andere reliëfs uit de ker ken van St. Odiliënberg, Luik en Trier. In Maastrichtsche scriptoria werden de rijk verluchte hand schriften geschreven, die thans in de buitenlandsche musea en bibliotheken van Brussel, Londen en Berlijn te pronk liggen. Hier leerde Jan van Eyck de miniatuurschilder kunst kennen en dichtte Hendrik van Veldeke het oudste bekende Nederlandsche heiligenleven. Godefroid de Claire leverde reeds omstreeks 1160 voor de St. Servaaskerk de vermaarde reliekschrijn, de z.g. „Noodkist" en tegelijk bloeide in deze streken de goud- en edelsmeedkunst met een kunstenaar als Reinier van Hoei. En wanneer wij de goud- en edelsmeedkunst noemen, denken wij tegelijkertijd aan de ivoorsnijkunst, die de eerstgenoemde kunst zeer be- invloed heeft. 18

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 21