omlijstingen en aan het typische fijnere ornamentwerk ook
bij de sluit- en kraagsteenen. De middenpartij vormt hier
vaak het hoofdmoment der compositie, terwijl de front-
bouw uit drie partijen bestaat. De voor de middenpartij
aangelegde trappen vertoonen eveneens eenzelfde golven
de lijn.
Tenslotte is de stijl, die in het laatste kwart der 18e eeuw
opkomt, een soort reactie op den rococo-stijl, doordat het
ornament een minder belangrijke rol in de architectuur
gaat innemen en de klassicistische versobering vooral de
rechte lijn zoekt, waardoor meer een rustige statigheid ver
kregen wordt.
Overigens manifesteert zich de zucht naar versiering in de
kapiteelen van de pilasters, in het lijstwerk en in de stijve
festoenen van den voorgevel.
Door de hierna volgende beschrijving van een aantal hui
zen in de bovengenoemde stijlen mogen deze algemeene
kenmerken verduidelijkt worden.
b. Voorbeelden.
Als een mooi voorbeeld van een huis, waarin reeds Fran-
sche invloeden merkbaar zijn, is te noemen het voorname
huis, dat gelegen is aan de Breedestraat nr. 10. Het is in
baksteen opgetrokken met hardsteenen omlijstingen om de
deur en de later gerestaureerde kruisvensters. Karakteris
tiek voor dit in 1708 gebouwde huis is het rijk versierde
ornament met volutenwerk boven de deur. De geheele
middenpartij trouwens met het groote middenvenster in
geblokte omlijsting vertoont reeds een rijkere ornamen
teering dan de meeste huizen uit dien tijd.
Een ander huis uit dezelfde stijl-periode is gelegen Capu-
cijnenstraat nr. 57. Evenals bij het vorige zijn naast de
deur twee zijlichten aangebracht en is het geheel omgeven
door een sierlijke gebeeldhouwde omlijsting in hardsteen.
Ook de groote vensters zijn van eenzelfde soort rijke orna
menteering voorzien, zoowel wat de boven- als de onder
dorpels betreft. Zes geblokte pilasters verlevendigen nog
124