de bovenhelft is de rechtsprekende Christus afgebeeld,
met lelie en zwaard, omgeven door engelen en heiligen,
terwijl aan zijn voeten een gezicht op de stad Maastricht
is weergegeven.
Dergelijke voorstellingen werden op het einde der Middel
eeuwen in dinghuizen en gerechtszalen vaker aangebracht
om de rechters en burgers tot een gewetensvolle opvatting
van hun taak te brengen. Het is daarom dan ook niet te
verwonderen, dat dit oudste en tevens merkwaardigste
schilderij van het Maastrichtsche stadhuis uit de vroegere
schepenbank afkomstig is.
En hiermee zijn wij aan het einde gekomen van onze be
schrijving van het Maastrichtsche stadhuis.
Wij meenen dit gedeelte te mogen besluiten met de resu-
meerende opmerking, dat deze schepping van Pieter Post
een hoogtepunt beteekent in de Nederlandsche Barok en
dat dit monument ook een veelsoortigen rijkdom van stof
feering bezit, die het ten volle waardig is.
6. Kleinere gebouwen uit later tijd.
Daar het slechts onze bedoeling is, om de voornaamste
kerkelijke en wereldlijke gebouwen aan een bespreking te
onderwerpen, willen wij volledigheidshalve nog enkele
kleinere gebouwen opsommen, die in architectonisch of
ander opzicht van eenig belang zijn.
Wij kunnen hierbij twee groepen onderscheiden, nl. de
gebouwen met een vroegere militaire beteekenis en de ge
bouwen van liefdadigheid en van dergelijken aard, die
soms ap- en dependentiën waren van kloosters en thans
vaak voor geheel andere doeleinden gebruikt worden.
Het voornaamste van de militaire (wacht) gebouwen is de
aan het Vrijthof gelegen Hoofdwacht, die in 1736 aanbe
steed werd. Het gelijkstraats heeft een galerij van zeven
bogen, welke correspondeeren met de zeven vensters der
eerste en eenige verdieping. De proporties van het zware
vierkante, geheel in Naamsche steen opgetrokken gebouw,
dat sterk naar voren dringt, zijn goed uitgebalanceerd te-
110