renaissance met dergelijke bouwelementen vaak het ge
val is.
Tenslotte zij ook nog gewezen op de reliëfs en portret
medaillons in den achtergevel van dit overigens niet on
merkwaardige gebouw.
5. Burgerlijke bouwwerken der Barok.
Het Stadhuis (stijl, geschiedenis en beschrij
ving)
a. Algemeen. S t ij 1.
In Maastricht kan men eigenlijk twee soorten Barok on
derscheiden, een Zuid-Nederlandsche Barok bij de kerken
der 17e eeuw en een Hollandsche of liever Noord-Neder-
landsche Barok bij het meest representatieve monument
der burgerlijke Barokke bouwkunst: het Stadhuis.
Dit is voor deze tweeheerige en meest Zuidelijk gelegen
stad van Nederland een even tvpeerend als logisch ver
schijnsel.
Maastricht bleef immers voor zijn 17e eeuwschen kerken
bouw op de Zuidelijke Nederlanden aangewezen, want hier
alleen was er sprake van een bloeiende kerkelijke bouw
kunst onder invloed der Contra-Reformatie. Daarentegen
begon er omstreeks 1630 in Noord-Nederland een eigen
Barok te ontstaan op het gebied der burgerlijke bouw
kunst.
Daar nu de Staten-Generaal sedert 1632 samen met den
Luikschen prinsbisschop de stad bestuurden, was het voor
de hand liggend, dat men naar een Hollandsch bouwmees
ter ging zoeken, toen de bouw van een nieuw raadhuis
noodzakelijk en urgent gebleken was.
Zoodoende kwam men bij Pieter Post terecht, die in zijn
Maastrichtsche Stadhuis het hoogtepunt zou bereiken van
de Nederlandsche, burgerlijke bouwkunst der Barok.
Tot goed begrip van wat hieronder verstaan wordt, moeten
wij uitgaan van hel grondplan en den ruimtenvorm.
Wij zien dan, dat in de onmiddellijk aan de Barok voor
afgaande periode de verschillende ruimtedeelen van het
103