renaissance met dergelijke bouwelementen vaak het ge val is. Tenslotte zij ook nog gewezen op de reliëfs en portret medaillons in den achtergevel van dit overigens niet on merkwaardige gebouw. 5. Burgerlijke bouwwerken der Barok. Het Stadhuis (stijl, geschiedenis en beschrij ving) a. Algemeen. S t ij 1. In Maastricht kan men eigenlijk twee soorten Barok on derscheiden, een Zuid-Nederlandsche Barok bij de kerken der 17e eeuw en een Hollandsche of liever Noord-Neder- landsche Barok bij het meest representatieve monument der burgerlijke Barokke bouwkunst: het Stadhuis. Dit is voor deze tweeheerige en meest Zuidelijk gelegen stad van Nederland een even tvpeerend als logisch ver schijnsel. Maastricht bleef immers voor zijn 17e eeuwschen kerken bouw op de Zuidelijke Nederlanden aangewezen, want hier alleen was er sprake van een bloeiende kerkelijke bouw kunst onder invloed der Contra-Reformatie. Daarentegen begon er omstreeks 1630 in Noord-Nederland een eigen Barok te ontstaan op het gebied der burgerlijke bouw kunst. Daar nu de Staten-Generaal sedert 1632 samen met den Luikschen prinsbisschop de stad bestuurden, was het voor de hand liggend, dat men naar een Hollandsch bouwmees ter ging zoeken, toen de bouw van een nieuw raadhuis noodzakelijk en urgent gebleken was. Zoodoende kwam men bij Pieter Post terecht, die in zijn Maastrichtsche Stadhuis het hoogtepunt zou bereiken van de Nederlandsche, burgerlijke bouwkunst der Barok. Tot goed begrip van wat hieronder verstaan wordt, moeten wij uitgaan van hel grondplan en den ruimtenvorm. Wij zien dan, dat in de onmiddellijk aan de Barok voor afgaande periode de verschillende ruimtedeelen van het 103

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 124