Zoo zijn dan ook in deze periode in Groot-Maastricht niet
minder dan zeven nieuwe kerken gebouwd, meerendeels
van Kunrader zandsteen en mergel, zooals de romaansch
aandoende St. Lambertuskerk, de basilicaal gebouwde,
nieuwe St. Pieterskerk en de St. Theresiakerk, die gema
tigd-zakelijk is uitgevoerd. Een enkele is van baksteen, zoo
als de zakelijk-eenvoudig opgetrokken St. Hubertuskerk of
van modern materiaal en in beton uitgevoerd, zooals de
koepelkerk van het H. Hart, die alleszins gewaagd-moderne
allures heeft.
Al deze kerken hebben ieder op zichzelf hun eigen verdien
sten, al steekt de moderne zakelijkheid vooral van de
nieuwe parochiekerken in baksteen sterk af tegen de mo
numentaliteit der middeleeuwsche, grootsche kerkgebou
wen.
Daar Maastricht echter een stad is niet alleen met een
groot verleden, maar ook van het sterk pulseerende heden,
zijn deze kerken, daar waar ze opgetrokken zijn in meer
moderne wijken zeker niet misplaatst, al is hun stijl en
schoonheid ook verschillend.
En zoo zien wij het complexe stadsbeeld voor ons oprijzen:
in de oude binnenstad de twee monumentale, Romaansche
steenen kerken, daartusschen de verschillende Gothische
kerken in mergelsteen van kleiner, ranker structuur. Ver
volgens de enkele Barokkerken met hun vervallen praal
en tenslotte de groote reeks moderne kerken temidden van
de nieuwe woonwijken aan den buitenkant der stad.
Al deze kerken gezamenlijk zijn in en door haar verschil
lende stijl- en vormenschoonheid het sprekend symbool in
steen van de historie en het heden der oude en toch ook
weer jonge stad aan de Maas!
86