Wij zullen nu eerst de tegels bespreken die wat de
kleuren betreft geheel overeenkomen met de vroege
majolica. De kleuren zijn de bekende: blauw, geel tot
oranje en bruin, en groen en soms wat mangaanpaars.
Een mooie afwisseling wordt verkregen door de plaat
sing der kleuren ten opzichte van elkaar, waarmede een
groote en boeiende variatie is bereikt. De warmte der
kleuren overtreft veelal die van de latere, ook de in
Delft gemaakte of liever de in de Delftsche techniek
uitgevoerde tegels. Eerst spreken wij over de doorloo-
pende patronen, die in het laatst der 16de eeuw en den
aanvang der 17de werden vervaardigd. Ja zelfs werden
zij nog wel tot kort voor het midden der 17de eeuw
gemaakt. Bij ons overzicht van deze patronen zullen
wij de voorbeelden hoofdzakelijk kiezen uit het museum
Huis Lambert van Meerten te Delft, maar zooals wij
boven reeds zeiden, men treft vele ook in andere musea
aan. Wij zullen ons weer bepalen tot tegels, waarvan
wij met vrij groote zekerheid kunnen zeggen dat zij in
ons land zijn gemaakt, maar het is best mogelijk dat
later zal blijken dat er bij de vroege soorten eenige
van Antwerpsche afkomst zijn. Wij trekken onze lijn,
in overeenstemming met Nederlandsche en Belgische
kenners, daar waar het heldere kanariegeel van de
Vlaamsche tegels niet meer voorkomt en beschouwen
als Noord-Nederlandsch vooral de tegels met eenvoudig,
niet sterk onder renaissance invloed staand ornament,
vlakker dan het Vlaamsche, dat meer rolwerk en gro
tesken te zien geeft.
Als vroegste soort en nog uit de late 16de eeuw,
waarvan de patronen nog herinneringen aan Spaansche
voorbeelden oproepen, beschouwt men de tegels met
uitgespaarde versiering, afb. 12. Bij deze soort met op
gekleurd fond uitgespaard en dus wit ornament, vindt
men varieerende geometrische omsluiting met hoekvul
ling en middenmotieven van arabesken. Al spoedig ziet
men blad en bloem geschilderd op witten fond, evenals
ook geometrische motieven. Doorloopende patronen met
94