schaakbordpatroon voor. Onze afb. 8 toont een bordje
met de Madonna en Kind in blauw, groen en oranje
bruin, omgeven door een met donkerblauw ornament
versierden rand, ontleend aan Chineesche porseleinen
schotels uit de Wanli-periode. Wij zien hier verschil
lende invloeden samenkomen. Chineeschen invloed
geeft in nog sterker mate het bord te zien, waarop niet
alleen een nagevolgde Wanlirand voorkomt, maar ook
een Hollandsch landschapje met huisjes in eenigszins
Chineeschen trant bewerkt, afb. 9; de kleuren zijn,
behalve dat ook hier de rand in louter blauw is uit
gevoerd, nog dezelfde, evenals de techniek met tin-
glazuur aan de voorzijde en loodglazuur voor de ach
terzij de.
Boeiend door een donkerblauwselblauwe kleur met
frischkleurige versiering van een vogel of konijntje in
pauwenveer- of aigrette-achtige randversiering zijn de
borden, waarvan onze afb. 7 een voorbeeld is. Dit rand-
motief vindt men ook op de geschulpte schotels met
een engeltje of ander motief op witten fond, wel plooi-
schotels geheeten1). Na deze witte schotels noemen wij
hier de altaarvazen met twee ooren en Christelijk mo
nogram, waarvan een in den bodem van Rotterdam
gevonden zeer klein exemplaar met de letters I.H.S. als
afb. 10 is afgebeeld, terwijl in het Rijksmuseum en
elders grootere exemplaren te vinden zijn.
Wij kunnen niet uitvoerig spreken over de vele stuk
ken van grovere kwaliteit, waaronder soms wel zeer
decoratieve, die in verschillende plaatsen in ons land
nog werden gemaakt, toen het „Delftsch aardewerk"
reeds zijn beteekenis had voor binnen- en buitenland.
In de schervenvondsten, maar ook gaaf of vrij wel gaaf
bewaard, treft men ze in verschillende musea aan. In
de tegel- en gleibakkerijen bleef men deze soort ook nog
geheel overdekt met het in blauw, maar ook in verschillende
kleuren voorkomende schaakbordpatroon, in het Rijksmuseum
te Amsterdam, geeft Hudig, Delfter Fayence, afb. 29.
x) Iludig, Delfter Fayence afb. 58 en 59.
87