het feit dat de schotels en borden van deze soort een
gaatje in den voetring hebben, zou men kunnen beslui
ten tot het gebruik ervan als sieraardewerk of zooals
dat nog wel in keukens het geval is, zoowel voor ge
bruik als wandversiering. Daar het echter gebruikelijk
is Delftsche schotels op rekken, schouwen en kasten te
plaatsen en de vroege Delftsche borden niet alleen geen
gaatjes in den voetring hebben, maar zelfs geen voet-
rand, zijn de gaatjes in deze oudere schotels vermoe
delijk gebruikt bij de bewerking, die voor deze twee
ledig was, omdat tinglazuur aan de voorzijde moest
worden aangebracht en slechts loodglazuur aan de ach
terzijde. Wij herinneren ons niet op schilderijen aan
den wand gehangen schotels te hebben gezien.
Voordat wij eenige vrijwel gave stukken aan de hand
van de afbeeldingen bespreken, moet in het kort wor
den nagegaan welke soorten van versiering op de oude
Noord-Nederlandsche majolica voorkomen en welke
invloeden zich hebben doen gelden. Het zou verlei
delijk zijn naar een chronologische volgorde te zoeken.
Al is de Italiaansche en deels ook Spaansche afkomst
duidelijk, in de patronen worden van den beginne af
ook motieven van het eigen land vervlochten, en wan
neer de invloed van het Chineesche porselein van de
Wanli-periode zich doet gelden, worden de Italiaansche
en Nederlandsche motieven nog even goed gebruikt.
Hoogstens kan men zeggen dat de Chineesche motieven
of door Chineeschen invloed gewijzigde decors op een
later tijdstip hun intrede hebben gedaan, maar daarom
is het nog niet mogelijk een chronologische lijn door
het aardewerk te trekken. Men kan, zooals wij boven
reeds bespraken, aannemen dat reeds in de 16de eeuw
naar Italiaanschen trant majolica werd gemaakt, en
pas in het begin der 17de eeuw, wanneer de kraken
het Chineesche porselein aanvoeren, Chineesche invloed
zich doet gelden. Laat ons thans de verschillende mo
tieven noteeren. Zoo zien wij veelal zoowel op vaat
werk als op tegels figuren, een buste, een Madonna,
81
Aardewerk 6