duet tot voldoende volmaking is gebracht om het be
kende „Delftsch" op te leveren, dat op een afstand
gezien vaak vrij nauwkeurig op Chineesch porselein
gelijkt, en vooral wat betreft het met blauw beschil
derde dit zeer nabij komt, evenals de latere met rood
en goud beschilderde navolging van Imari en de roode
steenen theepotten hun Japansche en Chineesche voor
beelden.
Nog een enkel woord over Utrecht. Ook daar ver
zocht reeds in 1616 een burger Jan Gerritsz. van Over-
meer een stuk grond aan het bolwerk achter de Sinte
Mariakerk gelegen te mogen pachten om er „verschei
den soorten van steen, platelen en diergelijke, oock op
de maniere van porceleynen" te bakken, maar blijkbaar
is dit bedrijf niet van groote beteekenis geworden.
Maar laten wij naar Delft terugkeeren, want om een
goed beeld van het plateelbakken en de plateelbakke
rijen te krijgen, zullen wij het best doen ons in hoofd
zaak te bepalen tot de stad Delft, die het meest belang
rijke plateelbakkerscentrum van Europa benoorden de
Alpen is geweest, terwijl zij haar waren over een zeer
groot gebied van het continent en daar buiten tot in
verre landen uitvoerde. Wij zullen daar voor ons over
zicht zulk een wijd veld ter behandeling vinden, dat
wij een goeden ondergrond voor onze verdere bespre
kingen krijgen, en ons slechts met het werk van andere
plaatsen bezig houden, wanneer aardewerk dat daar is
gemaakt, aangewezen kan worden, zooals dat bij voor
beeld met de tegeltableaux van Boumeester en de fami
lie Aelmis te Rotterdam het geval is of met het Arn-
hemsche aardewerk, dat zich door het merk, of het werk
van Friesche fabrieken, dat zich door het materiaal zelf,
onderscheidt. Voor meer gegevens over het Rotterdam-
sche, Amsterdamsche en Friesche glei- en plateelbakken
moeten wij naar de speciale litteratuur verwijzen1).
U Voor Rotterdam zie A. Hoynck van Papendrecht, voor
Friesland N. Ottema, voor Amsterdam en Haarlem F. Hudig en
Oud-Holland 1928 blz. 61 e.v. en 1926 blz. 73 e.v. en 162 e.v.
51