176
De afbeeldingen zijn gerangschikt in de volgorde: Oude
Noord-Nederlandsche majolica, hoofdzakelijk veelkleurig aarde
werk: tegels en tegeltableaux, waarbij de polychrome het eerst
zijn geplaatst en de blauw op witte volgen; op de blauwe tegels
volgt het Delftsch aardewerk in blauw op wit, het veelkleurige
Delftsch met rood en zwart naast de andere vuurvaste kleuren,
het veelkleurige met kleuren van het volle vuur en gemoffelde
kleuren, het veelkleurige met geheel in een tweede lichter vuur
gebakken kleuren. Een enkel voorwerp van steengoed, „steen" of
terracotta besluit de rij der afbeeldingen.
De merken, die op de voorwerpen voorkomen, veelal in blauw
op den witten bodem, zijn op de afbeeldingen beneden in een
hoek van den fond geteekend of uitgespaard weergegeven.
De photografieën zijn, behalve afb. 31, die naar een schablone
in eigen bezit is gemaakt, afkomstig van het Rijksmuseum te
Amsterdam: afb. Titelplaat 1, 4, 9, 22, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38,
39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55,
56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72,
73, 74, 75, 76, 78, 79, 80, 81, 82, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91,
92, 94, 95, 96.
Van het Rijksmuseum Huis Lambert van Meerten te Delft:
afb. 5, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 28, 29, 93.
Van het Friesch Museum en het Museum Prinsessehof te
Leeuwarden: afb. 2, 21, 30, 77.
Van het Gemeente Museum te 's-Gravenhage: afb. 83.
Van het Museum Boymans te Rotterdam: afb. 3, 6, 10, 24,
25, 26, 27.
Van het archief der Gemeente Haarlem: afb. 11.
De gekleurde platen zijn gevolgd naar Old Dutch Pottery and
Tiles van de schrijfster.
De omslag en de vignetten zijn geteekend op het bureau van
den architect A. A. Kok, den secretaris van den Bond Heemschut.