techniek en kleur gemaakt. Voorbeelden daarvan, ver
sierd met bloemenmandjes in medaillon en aansluiten
de hoekvulling, afb. 93, bezit het Museum Lambert van
Meerten te Delft1). Wij wijzen voorts op een grooteren
tegel, afb. 92, met Chineeschen bloemtak, vogels en
rand van Lodewijk XIV ornament; op een grooten
schotel met voorstelling van Chineesche vrouwen in een
tuin bij een tafel met bloemvaas, binnen een rand van
bloemornament in afwisselende vakken, waarin onder
meer een Chineesch vrouwenkopje2). Voorts op een
even grooten schotel, waarop is afgebeeld Mozes, die
den Egyptenaar doodt, omlijst door een bloemen
rand3). Wij zijn met deze voorstelling weer uit het
verre Oosten teruggekeerd en noemen thans eenige
bordjes, versierd met kleurigen boeket in vaas of mand
of met bloemtak. Een er van, dat behalve met bloe
menmanden in uitgespaarde vakken ook nog voorzien
is van kleine Chineesche voorstellingen, draagt met zijn
gouden fond, waartegen rood, een afzonderlijk, weer
meer aan Chineesch porselein herinnerend karakter.
Twee borden met wapen doen door hun palet aan „fa
milie rose" denken. Een stel van drie vazen, die een
eigenaardigen gedraaiden vorm hebben, met deksels die
als knop een Chineesch vrouwenhoofd dragen, naboot
sing van zoogenaamd Harlekijnporselein"4), is voor
namelijk van belang, omdat wij het merk kennen en
het stel dus ten naaste bij kunnen dateeren. De letters
A en I.H. komen namelijk voor op de lijst van merken
die in 1764 bij de overheid gedeponeerd werden vol
gens de bovengenoemde keur, en wel als het merk van
Jacobus Halder, die omstreeks dat jaar J. T. Dextra is
opgevolgd als eigenaar van de plateelbakkerij „de
Grieksche A". Het stel kan dus niet vóór 1764 gemaakt
zijn.
Tenslotte het aardewerk, waarbij zoowel voor vorm
D Vergelijk een schotel in het Rijksmuseum, Hudig, Delfter
Fayence afb. 130.
2) T.a.p. afb. 229. 3) T.a.p. afb. 230. 4) T.a.p. afb. 234.
160