soort van Chineesch porselein. Overigens hebben de
schotels dezelfde soort van wit fond als het andere j
gemerkte werk. Dezelfde kleuren, slechts een weinig
helderder, zien wij op een theeblad, afb. 90, waarop
Chineesche figuren in een tuin zijn afgebeeld. Grappig
is de zeker wel onwillekeurige vertaling in het Hol-
landsch van de teekening. Overeenkomstige kleuren
treffen wij ook aan op een stel van vijf pullen en be
kers, die nog een klein blauw randje vertoonen, dat in
het volle vuur is gebakken. Zij zijn alle voorzien van
dezelfde, niet zeer verzorgde versiering, een soort car
touche met voorstelling van dame met kind, waarom
heen bloemornament x). Hier vindt men reeds een paar
sig rose, dat den invloed van Chineesch „familie rose"
verraadt. Een klein bord, waarop een vrouw en een
touwtjespringend kind in tuin binnen een randversie
ring van fijne bloemtakken en ander ornament, is een
vrij nauwkeurige nabootsing van „familie rose". Het
paarsige rose van dit soort van porselein schijnt nu in
Delft de modekleur, terwijl het blauw steeds dat eigen
aardige lichte paarsachtige blauw is, waarover wij bo
ven reeds spraken. De versieringen der verdere schotels
en voorwerpen die herinneren aan porselein uit het
verre Oosten, zijn alle min of meer omwerkingen. Hoog
stens zouden wij bij een paar zeer verzorgde schotels,
afb. 89, versierd met bloemtakken, vogels en een paar
figuren op den achtergrond, aan „familie rose" kunnen
denken, ware het niet dat er daarvoor te veel roodbruin
en goud op voorkomt. Ook hier zien wij weer de eigen
omwerking der Delftsche plateelbakkers. Wij noemen
voorts een fijn geschilderde fopkan, gemerkt S, waarop
Chineesche figuren zijn afgebeeld. Een paar kleine
muurplaten met frischkleurige Chineesche bloemtakken
vertoonen een helder rood en ook zwart, terwijl de kleu
ren van een inktstel met groene kaarsenhouders hier
geheel mede overeenkomen. Ook tegels zijn er in deze
l) T.a.p. afb. 235.
159