het werk van deze fabriek als voorbeelden Chineesch
porselein niet uit de 17de maar uit de 16de eeuw heeft
dienst gedaan, en wel „blauw" dat de plateelschilder
op eigen wijze in kleuren heeft omgewerkt. Voorbeelden
van aardewerk uit de fabriek van Hoppesteyn in het
Rijksmuseum zijn een kleine vaas, afb. 80, gemerkt
of R.I.H.S., waarop groepjes Chineezen in blauw,
rood, groen, zwart en met een prachtig fijn goud; ook
hier vinden wij den zwarten trek, bekend van het blauw
beschilderde aardewerk uit de fabriek van Hoppesteyn.
Een kan, afb. 821), is vooral van belang, omdat ze
als merk behalve het monogram een moorekop ver
toont, het zeldzaam voorkomende fabrieksmerk van
Rochus' plateelbakkerij „het Jonge Moriaenshooft".
Een bord met wapen met dezelfde kleuren, waarvan
echter het rood meer naar bruin overgaat, vertoont ook,
hoewel het ongemerkt is, de echte Hoppesteyn-techniek
en dezelfde randjes. Een merkwaardig asymmetrisch
gevormd schoteltje in den vorm van een blad met een
Chineesch figuurtje met een rol zijde bij een bloemvaas,
is eveneens voorzien van het merk afb. 79.
Twee vazen, afb. 81, beschilderd met Chineezen in
medaillons, vertoonen eenzelfde palet en wijze van ver
sieren, maar op krijtwit fond. Naar overeenkomstige
stukken in de verzameling Evenepoel in het Musée
du Cinquantenaire te Brussel, die het merk of I.W.
dragen, moeten wij wel aannemen dat ook deze vazen,
die met den bodem hun merk zullen hebben verloren,
dit teeken droegen. Dit merk, dat ook voorkomt op een
pul in het Rijksmuseum2), beschouwde men vroeger
als de signatuur van Rochus' vader Jacob Wemmersz.
Hoppesteyn, die in 1627 geboren, in 1671 was over-
1) Zie gekleurde afbeelding in Old Duteh Pottery and Tiles
pl. LVIII fig. 93. 2) Hudig, Delfter Fayenee afb. 116.
150