den bak of mand, die waarschijnlijk voor bloemen
dienst moest doen, gemerkt H.V.H.
T egeltableaux.
Nadat wij thans het veelkleurige aardewerk hebben
besproken, dat in het groote vuur is gebakken, kunnen
wij die kunst der Delftsche plateelbakkers nog eens
bewonderen aan twee groote tegeltableaux in het Rijks
museum, waarschijnlijk uit het begin der 18de eeuw,
afb. 70. De eene met Chineesche tafereelen, waarin
glanzend-zwarte mooren voorkomen, waarschijnlijk
naar een voorbeeld in houtsnede, de andere met een
vaas met bloemen. Bij beiden is weer het meest bewon
derenswaardige als bij alle polychroom Delftsch, de
pracht van frissche kleuren. In het buitenland heeft men
ook belangstelling voor deze groote kleurige tableaux
gehad. Om alleen maar eenige bekende voorbeelden te
noemen, zoowel in een vertrek van het niet ver van Ver-
sailles gelegen slot Rambouillet als in de keuken van
het kleine slot Amaliënburg in het park van het slot
Nymphenburg bij München, dat in 1734 werd gebouwd,
zijn deze tableaux en zelfs meer dan een, toegepast
geworden.
147