vinden wij in den opengewerkten hals het jaartal 1758.
Een mooie theebus, afb. 73, met Chineeschen bloemtak
en vogels kunnen wij eenigszins dateeren naar een scho
tel, die indertijd in den kunsthandel was, welke er over
eenkomst mee vertoonde en het jaartal 1770 droeg.
Van de ongedateerde stukken noemen wij met een
geheel afzonderlijk palet met weinig rood en een ver
siering met Chineesche bloemtakken en Europeesch
ornament een spaarpot „drie dubbel", zooals een der
gelijk voorwerp in een der Delftsche inventarissen heet,
afb. 72. Voorts doosjes met vruchten als deksel, ge
merkt I.V.D.B., een meloen, van de fabriek „de Bijl" 4),
een borstelrug met merk M.D.V.
Onder de figuren zijn er natuurlijk verschillende die
als beeld (je) gemaakt zijn, terwijl andere als dek
schaal, vaas of kan dienst doen. Van de eerste soort
bevinden zich in het Rijksmuseum Chineesjes, waarvan
een paar uit de fabriek „De Metalen Pot", afb. 76, een
bazuinblazend knaapje2), een doedelzakspeler, afb. 75,
gemerkt met het bijltje, papegaaien 3), haantjes, ge
merkt LC, paardjes, koetjes, afb. 78. Van de bekende
zwijntjes geven wij een aardig voorbeeld uit het Friesch
museum te Leeuwarden, afb. 77. Wij kijken nog even
rond in de Rijksmuseumcollectie. Vaasjes zijn twee
helderkleurige kleine hanen, gemerkt I.T.D. (fabriek
van Dextra) 4). Dekschalen een kip en twee eenden5).
Kannen voor koffie of andere dranken verschillende
zittende figuren, man 8) of vrouw, van de fabriek „de
Klaauw" of gemerkt Van Duyn. Aapjes zijn gewoonlijk
melkkannetjes. T) Verschillende van deze stukken zijn
weer vrij getrouwe copieën van Chineesch werk. Zoo
kunnen wij voor de papegaaien en een melkschenkend
aapje Chineesche voorbeelden aanwijzen. Grappig is
daarbij dikwijls de omwerking van den Delftschen pla
teelbakker. Eindelijk noemen wij nog een gemodelleer-
146
i) T.a.p. afb. 263. 2) T.a.p. afb. 174; zie ook 175. 3) T.a.p.
afb. 153. 4) T.a.p. afb. 154. 5) T.a.p. afb. 169. 6) T.a.p. afb. 265.
7) T.a.p. afb. 168 en ons vignet.