omheen een veelkleurigen rand, waarin soms ook nog
kleine medaillons met tafereelen zijn aangebracht. In
de verschillende randen kunnen wij behalve bloem-
versiering en kinderfiguurtjes motieven der Lodewijk-
stijlen herkennen, waardoor de borden min of meer
gedateerd kunnen worden, al zal ook hier wel gelden
dat de Delftsche plateelbakkers zich niet nauwkeurig
aan den stijl van eigen tijd hielden, zoodat Lode-
wijk XIV, Regentschaps- en Lodewijk XV-motieven
voor onze dateering niet zooveel beteekenen, dat de
verschillende schotels niet omstreeks denzelfden tijd
gemaakt zouden kunnen zijn. Wij konden immers dit
zelfde met de schildering naar prenten en naar Chi-
neesch voorbeeld constateeren. Voor de kennis der stijl
ontwikkeling moet men niet bij de Delftsche plateel
bakkers in de leer gaan. Veel liever zien wij hen zelf
ontwerpen en meer nog genieten wij van hun fleurig
palet en mooi materiaal. In het Rijksmuseum ziet men
behalve een paar schotels met blauw landschap, om
lijst door een rand met fond van rose netwerk, welk
ornament ook op een groot kwispedoor, op twee applie-
ken en op twee muurplaten met paars landschap voor
komt, onder meer schotels met blauw landschap en
kleurigen ornamentrand, waarbij twee die van het jaar
tal 1756 zijn voorzien. Wij zijn hiermee dus in het
midden der 18de eeuw gekomen. Jammer genoeg ont
breken ons verder alle aanwijzingen, daar wel haast
alle schotels ongemerkt zijn; slechts één is er gemerkt
met het bijltje van „de Bijl". Dit geldt ook voor de
muurplaten der 18de eeuw, die een veelkleurige ver
siering vertoonen; geheel anders dus dan bij het
„blauw", waar wij steeds door jaartallen, vaak ook
door merken, de ontwikkeling van het bedrijf beves
tigd konden zien. Na deze schotels met blauwe Hol-
landsche landschappen noemen wij nog een schotel met
gekleurd Chineesch landschap in Europeeschen rand,
gemerkt D (Dextra).
Een mooier en belangrijker soort van schotels is die
142