ook aan op een theepot in het Rijksmuseum, afb. 53,
waarin ornament is uitgespaard op zwart fond met twee
gevleugelde engelkopjes en bloemtakken in blauw,
rood en zachtgroen tegen wat wit. De plateelbakkerij,
die in verschillende technieken mee van het mooiste
aardewerk heeft vervaardigd, „de Grieksche A", onder
Pieter Adriaensz. Kocx, heeft voor ons ook hier de rol,
die men vroeger aan A. Pijnacker toekende, overge
nomen.
Na deze stukken volgen een paar voorbeelden, die
zich in het Rijksmuseum bevinden, van meer voorko
mende, maar toch nog zeldzame voorwerpen, die ge
heel met een glanzende dekkende zwarte laag zijn over
trokken, waarop ornament in kleur is aangebracht. De
kleuren, die daarvoor gewoonlijk gebruikt worden, zijn
blauw, rood, geel, groen en wit. Geel, alleen gebruikt
en soms met wat groen, moet dan vaak, en ook op
anders gekleurden grond, als goud dienst doen. Een
voorbeeld van kleurige beschildering is een bordje met
Chineesche huisjes en bloemtak in kleuren. Op dezelf
de wijze zijn versierd een achtzijdige borstelrug, waar
op een kleurige Chineesche bloemtak, en een ovale
borstelrug met overeenkomstige versiering, afb. 71.
Elders ziet men wel stukken, waaronder de nabootsing
van Chineesch lak met goud, echter met fijn groen en
geel; wij verwijzen naar een afbeelding van een der
gelijk stuk in het Victoria and Albert museum te Lon
den, een theebusje met het bekende merk het pla-
teelbakkerswerk dat naast het met gemerkte tot het
meest verzorgde Delftsch behoort1).
Na het aardewerk met zwart fond kunnen wij in het
Rijksmuseum te Amsterdam ook eenig aardewerk aan
wijzen met donker- of licht-blauwen grond. Een don-
1) Old Dutch Pottery and Tiles pl. XLIV fig. 68; zie ook
fig. 69 en XLIII fig. 67 (gekleurde afbeelding), alle drie voor
beelden van zwart Delftsch met kleuren op dekkenden grond.
Vergelijk ook Hudig, Delf ter Fayence afb. 159.
140