sembordjes, zoo genoemd naar een zigzagmotief, dat
ontleend is aan Japansch Imari-porselein. Een voor
beeld daarvan in het Rijksmuseum is gemerkt met een
merk dat wij reeds op blauw Delftsch ontmoetten:
of W.K.1). Omstreeks 1700 zal gemaakt zijn een
vaas, in het Rijksmuseum, afb. 65, met bloempatroon
in blauw, groen en overwegend helder geel in mooie
combinatie.
Over het zoogenaamde „boerendelftsch", de grovere
maar dikwijls zeer decoratieve en vaak artistieke soort
van gekleurd Delftsch, zullen wij bij de 18de eeuwsche
borden hebben te spreken. Sommige stukken dateeren
intusschen nog wel uit de 17de eeuw. In het Victoria
and Albert museum te Londen draagt een kom, beschil
derd in blauw, geel en grijzig groen met bloemen en
vogels, de inscriptie: „anno 1697 den 20 September
is de vreede gesloten met Hollant, Spanjen, engelant
en vrancrijk." Deze kom staat heel dicht bij de juist
genoemde vaas, maar het patroon is vluchtiger ge
schilderd.
Delftsch met gekleurden grond, zwart en andere
kleuren.
Bij het aardewerk uit de fabriek „de Roos" en in
het genre van de plateelbakkerij van Lambertus van
Eenhoorn merkten wij reeds een mooie soort zwart op.
Thans vestigen wij de aandacht op het aardewerk met
zwart fond, waarin ornament is aangebracht op uit
gespaard wit. Zeer rijk aan deze soort, die uiterst zeld
zaam is, kan geen museum zijn. Wij wijzen daarom
eerst op een afbeelding van een stel van vijf kleine
vazen met het merk waarvan de tegenwoordige
verblijfplaats ons niet bekend is2). Dit merk treft men
D T.a.p. afb. 149.
2) Old Dutch pottery and Tiles pl. XLII fig. 66.
139