wegens het karakter van het aardewerk de goede pro
ducten der fabriek wel omstreeks 1700 stellen. Zij dra
gen alle voluit het merk „Roos"; een enkele maal ziet
men alleen een R. De kleuren zijn helder rood, blauw,
groen, paars, geel en ook zwart. In het Rijksmuseum
zijn onze voorbeelden twee groote potten met deksel,
versierd met Chineesch bloemornament, waarin vooral
een frisch lichtrood spreekt1)een bordje met glooi
ende achterzijde versierd met Chineeschen bloemtak;
een zeer bijzonder vaasje, geribd, versierd met een soort
Turksch bloemornament, een zeldzaam voorkomend
patroon, afb. 57. Een gerestaureerde schotel, versierd
met Chineesche landschappen met dierfiguren monsters,
in landschappen en met een ornamentrand, afb. 58,
navolging van Chineesch „familie verte", is niet ge
signeerd, maar moet wel een van de zeer verzorgde
stukken van fijne kwaliteit van de fabriek „de Roos"
zijn. In het Rijksmuseum bevindt zich overigens geen
groot gemerkt stel, zooals vijf pullen en bekers in het
Victoria en Albert museum in Londen, die „Roos" ge
merkt zijn.
Gijsbrecht Verhaast, plateelschilder.
Ook bij het veelkleurige aardewerk kunnen wij een
meester onder de plateelschilders der 17de eeuw noe
men, Gijsbrecht Verhaast. Zijn signatuur vinden wij
op een tegel, waarop een, vooral in den achtergrond,
zeer mooi geschilderd landschap is voorgesteld. Vroe
ger beschouwde men hem als een meester uit de 18de
eeuw. Wij weten echter, dat Verhaast werkzaam was
op de fabriek van Rochus Hoppesteyn omstreeks 1690.
Maar hij werkte ook voor andere fabrieken en voor
zichzelf, want in een verklaring voor een Delftschen
notaris leest men, dat „Gijsbrecht Claasz Verhaast,
platielschilder" bij Rochus Hoppesteyn op den „winkel"
kwam en ging als het hem lustte en vaak thuis bleef
T.a.p. afb. 148.
137