Het veelkleurige of polychrome met in het glazuur
in het groote vuur gebakken kleuren is uit een technisch
oogpunt wel het belangrijkste aardewerk dat men in
Delft heeft gemaakt. De kleuren die voor het groote
vuur geschikt zijn, zijn behalve blauw, dat de meest
vuurvaste kleur is: geel, groen, paars, roodbruin tot
rood en eindelijk ook zwart. Een beperkt aantal dus,
maar de variaties bij de toepassing zijn vele en het
veelkleurige Delftsch geeft nu eens een zacht week, dan
weer een krachtig, fleurig palet te zien in telkens ver
rassende afwisseling.
Het merk\£Lambertus van Eenhoorn (Louwijs Victor
of Fictoor?
Tot het mooiste aardewerk van het groote vuur be
hoort het werk dat het merk draagt. Wij hebben
boven bij het blauwe Delftsch er reeds over gesproken
dat dit merk zoowel aan Lambertus van Eenhoorn
wordt toegeschreven als aan Louwijs Fictoor, die zelf
zijn naam steeds als Victor schreef. De M.P. van Lam
bertus' plateelbakkerij „de Metalen Pot" wijst met
zekerheid het noodige veelkleurige aardewerk aan deze
fabriek toe. Wij behoeven hier verder niet op deze
kwestie terug te komen. De opmerking maakten wij
reeds dat de overeenkomst van de polychrome ge
merkte werken zoo groot is dat men het best doet de
aldus geteekende stukken als tot één groep behoorende
te beschouwen. Voor de dateering van dit aardewerk
kunnen wij verwijzen naar de werkzaamheid van Lam
bertus sinds 1691 tot zijn dood in 1721. De kleuren van
dit aardewerk zijn zacht-blauw en rood, flets-groen en
paars tegen witten gewoonlijk geribden grond (zoo
genaamd cachemire), een weeke kleurencombinatie,
waarin een soort van Chineesch ornament met bloemen
en vogels is uitgevoerd. Daarnaast ziet men ditzelfde
134