ACHTSTE HOOFDSTUK
VEELKLEURIG DELFTSCH
MET IN HET GROOTE VUUR
GEBAKKEN KLEUREN
In den bloeitijd van het Delftsch hebben de plateel
bakkers zich ook op het maken van veelkleurig aarde
werk toegelegd. Tusschen het oude Noord-Nederland-
sche veelkleurige en dat van Delft is echter nauwelijks
verband en zeker geen direct verband aan te wijzen. De
brug loopt, zooals wij boven reeds hebben besproken,
over het „blauw". Van het oude polychrome aarde
werk is men langzamerhand door verbetering der tech
niek en onder invloed van het Chineesche porselein,
eerst tot de versiering met louter blauw op mooi wit
tinglazuur overgegaan en vervolgens heeft men, mee
tengevolge van den invoer van veelkleurig porselein
uit China, met frissche kleuren, waaronder als iets ge
heel nieuws rood, en ook zwart, tegen helder wit tin-
glazuur, het mooie veelkleurige Delftsch vervaardigd.
De Delftsche plateelbakkers zagen zich daarbij als het
ware voor een geheel nieuw procédé geplaatst. De
moeilijkheden, die zich bij het gebruik van hun veel
kleurig palet voordeden, waren niet gering. De meeste
kleuren waren zoo al niet geheel ongeschikt om tegelijk
met het glazuur in hooge temperatuur te worden ge
bakken, dan toch konden zij maar ternauwernood die
hitte verdragen. Des te belangrijker is dan ook het kun
nen van de Delftsche plateelbakkers, dat ons in het
veelkleurige aardewerk van het groote vuur vertoond
wordt. Maar niet veel minder belangrijk is hun pogen
om meer te bereiken dan op deze wijze mogelijk was,
al is dan ook de weg, die hier werd ingeslagen het
opbakken van kleuren in een tweede lichter vuur ge
makkelijker te bewandelen.
133