serie van zes groote schotels met verschillende taferee-
len uit de geschiedenis van den verloren zoon in bree-
den ornamentrand. Ook in deze periode komen nauw
keurige nabootsingen van Chineesch blauw op wit por-
celein voor, zooals op een paar borden, op een schotel
met opstaanden rand en zes pootjes met op het plat
een Chineeschen tuin, gemerkt C.B. met een ster (pla
teelbakkerij „de Ster", eigenaar Cornelis de Berg).
Wij noemen thans eenige der zeer verschillende soor
ten van voorwerpen en maken daarbij de opmerking
dat in het „blauw" niet zooveel variatie van vormen te
vinden is als bij het veelkleurige aardewerk, waar al
lerlei beeldjes en andere vormen in veel grooter over
vloed voorkomen. Met beschildering in blauw vinden
wij, behalve de afzonderlijk te noemen voorwerpen,
tabakspotten, scheerbekkens, kandelaars, kalenders,
doosjes, schalen, kommen, soms met aardige Oostersche
motieven, sauskommen en andere voorwerpen met
rococoversiering, roompotten, monsterlijke kannen
voor koffie of andere dranken in den vorm van een
zittende man of vrouw, en andere dingen voor huis
houdelijk gebruik. Apothekerspotten hebben hun 17de
eeuwsch karakter, hun vorm en wit met medaillon ook
in de 18de eeuw veelal behouden. Stellen van vazen,
bekers en potten hebben de fabrieken in de 18de eeuw,
waaronder vooral die van Van Duyn, gemaakt. Van
alles een reusachtige productie, maar in den loop der
18de eeuw van steeds minder beteekenis. Wij laten
thans eenige der beste voorwerpen volgen, waaronder
er nog zijn van mooie kwaliteit der beschildering. Op
verschillende stukken vinden wij een of ander merk van
een bekende 18de eeuwsche fabriek. Zoo van de pla
teelbakkerij van de Dextra's, „de Grieksche A", de
fabrieken van Van Duyn en anderen. In het Rijks
museum te Amsterdam bevindt zich een viool, afb. 51,
met op de voor- en achterzijde een voorstelling van een
dans, aan de voorzijde een balzaal, op de achterzijde
dansende boeren. De kostuums in de balzaal zijn van
131